Zorginstellingen die regelarm werken ervaren minder bureaucratie en werken goedkoper. Tegelijkertijd neemt de kwaliteit en tevredenheid van cliënten en medewerkers toe. Dat blijkt uit een tussenrapportage over het Experiment Regelarme Instellingen.
Van Rijn stelt in een Kamerbrief
Wat knap van van Rijn!!!!!!!!!!!!
Elke vrijgevestigde specialist werkt regelarmer dan welke instelling.
Toch worden die de nek omgedraaid door de contracten van de |Zorgverzekeraars.
Eens met #5. Term ”regelarm” blijf ik ook misleidend vinden en een dooddoener. Alsof men niet redelijk zou kunnen nadenken over effectiviteit en meerwaarde wanneer er regels zijn? Niettemin mooi dat er nieuwe creativiteit ontstaat en hopelijk blijft de positie van de klant en medewerker (juridisch) goed beschermd. Juist in tijden van herordening en transitie buitengewoon belangrijk.
Goede voorbeelden van het verminderen van handelingen die niets toevoegen aan de kwaliteit van de zorg. Vertrouwen op het regelvermogen van zorgprofessionals is een goed uitgangspunt voor verbetering. De verbeteringen dienen dan ook geborgd te worden en dan kom je uit op standaarden of best practices. Het vastleggen én er naar handelen hoort ook bij een professionele uitvoering.
Gisteren in AD krant interview met GGZ instelling DeHoop te Dorecht. Van Rijn hééft toch echt een ramp verooorzaakt voor de regionale instellingen. Langs 40 regio gemeenten om budgetten op te halen. Van Rijn maakt rotzooitje van het zorgbestel
Dat wisten we toch al. Alleen wat doe je met al die ‘dure’ werknemers die nu de gehele dag vergaderen en achter de computer zitten?! En zonder dat ze een minuut op de werkvloer zijn geweest alle regeltjes en procedures schrijven.
Natuurlijk is dat zo; voor een vrijgevestigde in bijvoorbeeld de GGZ is de bureaucratie opgelopen tot 1 dag per week bij een fulltime praktijk; dat gaat allemaal af van direct patientgebonden tijd en behandelinhoudelijke zaken.
Dit kan toch iedereen op zijn klompen aanvullen. Regelarme instellingen werken op vertrouwen en deskundigheid en vooral op EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID kunnen dragen en nemen van medewerkers. Het is toch logisch. De medewerkers zijn hoog c.q. middelbaar opgeleid en staan voor hun werk. De huidige regeltjes, procedures, protocollen etc. dienen alleen maar om een schijnzekerheid op te wekken. In dit land werken wij alleen maar met procedures en protocollen ( 2 P’s) Wij vergeten o zo graag de andere 2 P’s nl. het proces en de patiënt. Ik denk dat 98% van de procedures en protocollen kan worden afgeschaft. Dan kan ook de inspectie van de zorg zich bezig gaan houden met echt ter zake doende feiten en niet of bijv. een doekje goed opgeborgen is of iets dergelijk waardoor een zorg instelling ineens een risico instelling is.