Staatssecretaris Van Rijn meldt dat hij de pgb-deadline heeft gehaald, maar daarmee is het werk ‘allerminst klaar’. Dat schrijft Van Rijn in een brief aan de Tweede Kamer.
Van Rijn beloofde aan de Tweede
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanVan Rijn beloofde aan de Tweede
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
De situatie is allerminst opgelost, nu blijkt dat zorgverleners door SVB onder druk worden gezet dat men zich niet negatieg mag uitlaten over de SVB en de uitbetalingen. Ondertussen laten de staatssecretaris, en uiteindelijk ook de minister, dit gebeuren. Beschamend dat dit kabinet op deze manier met zorgverleners omgaat.
Hoezo opgelost? Nog steeds worden facturen niet of te laat betaald, kloppenbedragen niet, worden bij betaalde bedragen geen factuurnummers of kenmerken genoemd. De grootste problemen komen nog, met de verrekening van teveel of te weinig uitbetaalde bedragen in deze eerste periode.
Eerst werd het probleem uitgedrukt als het percentage van alle aanvragen. Nu wordt alleen nog gekeken naar de gevallen waarbij correcte informatie is aangeleverd en waar nog niet is uitbetaald. Probleem weggedefinieerd.
Flauwekul dat het nu geregeld is. Ik wacht al sinds 31 maart j.l. (het is vandaag 19 mei!) op een wijziging van een bankrekeningnummer van 1 van de zorgverleners van mijn zoon. Eerst was er bij het uploaden kennelijk een blz verloren geraakt van het formulier. Daar kwam ik pas achter toen ik de SVB daar op 27 april over belde. Ze vonden het kennelijk niet de moeite om het aan mij te melden toen ze het op 7 april ontdekten. Vervolgens heb ik direct opnieuw het volledige formulier gedownload en de bevestiging daarvan als ‘bewijs’ uitgeprint. Nu wacht ik al weer 3 weken op de wijziging en dit is de derde klacht die ik er over heb ingediend, waar je overigens ook niets op terughoort, zelfs niet zorgen dat het direct in orde wordt gemaakt. Volgens mij worden alle klachten systematisch niet geregistreerd of genegeerd. Dan kom je wel aan een oplossing bij 95% van de ‘gevallen’.
Het is maar wat je opgelost noemt. Veel zorgverleners worden nu via dat Rapid Response Team uitbetaald, maar voor velen moet dit nog steeds maandelijks omdat het geld blijkbaar niet via de reguliere kanalen komt. Dat geldt zowel voor vaste lonen als uurlonen.
Het grote nadeel is dat de budgethouder hierdoor het overzicht op zijn/haar budget kwijt raakt, omdat die betalingen buiten het systeem om (nog) niet in de budgetoverzichten zijn verwerkt.
En het summum is dat ik van de SVB een overzicht kreeg van alle jeugdigen uit een gemeente met de namen en bedragen erop. Afzender van de lijst stond erop, maar toch wordt die naar mij gestuurd. Blijkbaar hebben de ingevlogen uitzendkrachten de cursus lezen niet gedaan. Of de buitenschors van de hersenen functioneert niet meer. Of een combinatie van beide.