Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) ging gisteren niet in op de vraag of gemeenten teveel budget reserveren voor hun Wmo-uitvoeringskosten. Tijdens het Kamerdebat over de Wmo zei hij wel toe dat hij zich een goed beeld zal vormen over de efficiency van de wijze waarop gemeenten zorgmiddelen besteden.
Eerder deze week bleek dat zorgaanbieders
Ik ben benieuwd hoeveel raadsleden de 3 hele wetten betreffende de gedecentraliseerde taken al een keer hebben doorgeploegd? Mensen met beperkt inzicht en overzicht, laat staan dat ze de impact van beleidsveranderingen kunnen overzien, zijn degenen die namens de burger de verantwoordelijkheid hebben om te oordelen over nieuwe beleidsvoornemens. Alom onzekerheden. Veel ambtenaren met overuren en slechte nachtrust, veel mensen met een beperking en Grote Zorgen.
De gemeentelijke uitvoeringskosten zijn terecht niet in beeld bij VWS. Dat is hun zaak niet, maar van de gemeente waar de taken naar gedecentraliseerd zijn.
Wat wel zeer opmerkelijk is: in de VWS-begroting van de transitie valt op dat er helemaal geen kosten zijn opgenomen voor de uitvoering van de reorganisatie zelf; zeer ongebruikelijk, zeker als er zoveel geld mee gemoeid is.
Brieven, brieven, brieven. Meldpunten. Autoriteiten. Wat we nodig hebben zijn: oplossingen, oplossingen en daadkracht.
Want de gemeenten hebben al eens leergeld betaald met de WVG1983,dat bleek een doodgeboren kindje, dat weten ze nog wel in de regio Eindhoven en Kennemerland.Mijn vader zei het altijd al: geen onbetrouwbaarder partner dan de rijksoverheid.
Vreemd. Het kan toch geen verrassing zijn dat de uitvoeringskosten van 400 gemeenten hoog zijn. In de huidige Wmo ligt dat boven 10 procent. Dat is in verschillende onderzoeken uitstekend gedocumenteerd. De nieuwe taken zijn een stuk ingewikkelder. Het komt vast niet in de buurt van de 2 procent of zo bij de zorgkantoren.