Bijna de helft van de klachten die bij het Landelijk Meldpunt Verspilling in de Zorg binnenkomen gaat over verspilling van geneesmiddelen en verkwisting binnen een zorgverleningstraject. Dat blijkt uit een eerste analyse van het ministerie van VWS.
Het internetmeldpunt werd op 23 mei
verwijs dan – deze verspilzucht- weer terug naar mijn vorige verhaal
De begeleiding van de artsen mbt de patient — en vooral voor hulpbehoevende ouderen en gehandicapten en zieken in een verpleeg of verzorgingstehuis — is abominable slecht. Er komen alleen maar medicijnen bij en er gaan er nooit af.
Die groep moest eigenlijk elk halfjaar grondig nagekeken worden of ze die en die medicijnen nog moeten hebben in die en die hoeveelheden en in die en die sterkte.
Dit berichtje heb ik in 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 ook hier vermeld, maar het zal nog wel effen duren voor Truus Schippers dat in de gaten heeft. Erover praten doet ze wel, maar acties HO MAAR. (dan is het net of je iets doet).
Ik begrijp niet dat er een meldpunt moet worden geopend voor iets wat wij allang weten! Gaan mevrouw Schippers en meneer Van Rijn nooit eens naar de arts en apotheek? Om te constateren dat medicatie niet teruggenomen wordt of hergebruikt? Of dat zij een gemiddelde DBC aan de broek krijgen op een zorgvraag die vrijwel altijd buiten het gemiddelde valt. En een factuur krijgen waarin allerlei gemiddelde kostendelen zich bevinden, die zij niet hebben gebruikt! Zij kunnen toch eens zelf kijken, hoe transparant zo’n nota is? Dat heet DOT: op weg naar transparantie……echter aan deze weg komt geen einde.
Alles vanuit het solidariteitsprincipe. Prima natuurlijk: maar dan niet zeuren over dat de zaken niet geheel kloppen. Want gemiddeld ofbenchmarken betekent nu eenmaal: geen maatwerk, transparantie en specifieke individuele juistheid. Dat kan gewoon niet.
En dat het zo gaat, moet je de bewindvoerder en politicus kwalijk nemen. Niet de zorgverlener en integere professional die soms wanhopig moet om zien te geen met onpraktische systemen die hij op zijn dak krijgt.
En deze heeft mogen meepraten? Onzin, onder dreiging van nog slechter en uit angst voor strafkorting en afslag, is het DOT gewoon door de strot geduwd. Niemand vindt het een goed systeem. Het werkt inefficiëntie en ineffectiviteit in de hand. Maar de zorgverlener krijgt de zwarte piet. En ja hoor, er is weer geld genoeg voor een klaagsite: weer een meldpunt. Wat een hype tegenwoordig.