Wijkverpleegkundigen bepalen vanaf 1 januari 2015 hoeveel zorg mensen nodig hebben. Deze zorg wordt een aanspraak in het basispakket en komt voor rekening van de zorgverzekeraars.
Dat staat in een wetsvoorstel dat
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanDat staat in een wetsvoorstel dat
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
en gaat het niet verder dan zorg? in het kader van de nieuwe Wmo en de decentralisaties zou de wijkverpleegkundige toch een rol hebben tussen de domeinen?
In veel berichten worden de termen verpleegkundige en wijkverpleegkundige door elkaar gebruikt. Worden hier alle verpleegkundigen werkzaam in de wijk bedoeld of gaat het om de speciaal opgeleide wijkverpleegkundigen?
Wie gaat nu met wie in zee. In de chaos die ontstaan is in de wijken met diverse thuiszorg, buurtzorg, mantelzorg, wijkzorg en verpleegzorg, buitelen straks allerlei mensen over de patiënt heen. Indien iedereen aan de slag kan zal het snel over zijn met de ‘zorgpot’. Wie bepaalt dat de klacht / beperking zwaar genoeg is dat de één wel en de ander geen zorg krijgt. De ‘wijkzuster’ is al geruime tijd helaas uit mijn beeld verdwenen. Het is nu een wijkmanager die wel wat personeel heeft voor €8,30. Dan zit ik toch al 25 jaar professioneel in de wijk. Daar werken 10 organisaties die ook wel ‘zorg’ kunnen leveren.
Eens, het is prima dat de prima gekwalificeerde en vaak doortastende verpleegkundigen maximaal tot hun recht komen; in de afgelopen jaren is de functie inderdaad uitgehold geweest; of betutteld en ingeperkt door doorgeslagen functiegerichte bekostiging of inderdaad veroordeeld geworden tot het werk van de lijnmanager. Blijkbaar raakte de operationele zorg- en dienstverlening bij de client thuis, en een bredere kijk op diens gewone (gezins) situatie ondergewaardeerd, en het (lijn)management overgewaardeerd. Het is mij, Esther Nieuwenhuizen ook overkomen, al ben ik verzorgende en maatschappelijk werker van origine. Helaas lag de invloed niet in het primaire proces, dus wanneer je wilde verbeteren, moest je het management in. Dan oogste je ook waardering en werd je pas werkelijk ‘gezien’ en ‘gehoord’. Jammer want het moet precies andersom zijn; er is niets mooiers dan concreet meebouwen aan een gezond en bevredigend leven met kwetsbare medeburgers, ondanks gezondheidsbeperking! Buurtzorg hou vast dat concept!
Andere organisaties kunnen dit uiteraard ook mits zij de hele inrichting op een andere leest schoeien. Met klant en medewerker als uitgangspunt, methodische houvast en transparantie op basis van management by ICT.
Ook Novire werkt momenteel met drie zorgondernemers (op basis van scope nederlands kwaliteitsinstituut) aan best practices op basis van lokaal ondernemerschap met professional en klant/burger in the lead.
Ik ben als wijkverpleegkundige nog nooit weggeweest van het bed van de patiënt. Wat wel waar is dat bij de megalome grote thuiszorgorganisaties de wijkverpleegkundige steeds meer vervangen werd door goedkopere krachten om zo de groei van de managementlagen te bekostigen. De wijkverpleegkundige kreeg daar meer en meer een staffunctie om producten met een hoge vergoeding binnen te halen.
Ben echt blij met mijn werkgever Buurtzorg Nederland!