Een kwart van de klachten over flexcontracten komt uit de zorgsector. Dat blijkt uit de uitkomsten van het 'meldpunt Kruimelcontracten', dat een half jaar geleden door de vakcentrale FNV is opengesteld. In de sector verpleging, verzorging en thuiszorg werkt volgens brancheorganisatie ActiZ minder dan 10 procent van het personeel met een flexcontract.
Volgens de FNV heeft het meldpunt
Ik weet niet waar die Jurriaan werkt maar wat is vormgeven San due flexibele laag?? Flexible is eentegenstelling op zich een daarbij vallen altijd slachtoffers. Het indivdu moet tegen de molochinstanties worden beschermd. En so hoort het ook in een democratie. Het individu tegen due staat. Nu is het omgekeerde wereld. Mensen kiezen vaak niet voor flexcontracten. Er moet spoedig paal een perk San worden gesteld. Want ik kom als alleenstaande moet rond van 902 euro netto een zeker moet met die nieuwe woonwet.
Het is terecht dat misstanden bij de inzet van flexwerkers aan de kaak wordt gesteld. Flexibilisering van personeelsinzet is echter van groot belang om de kosten in de zorg niet de pan uit te laten rijzen. De wet- en regelgeving in Nederland voorziet in deze behoefte. Het probleem zit in de naleving. De suggestie dat wij misstanden kunnen voorkomen door extra regelgeving is mijns inziens een illusie en zal alleen maar kostenverhogend werken.
Veel organisaties weten niet hoe zij hun personeelsbestand effectief moeten flexibiliseren. De behoefte aan flexibele krachten is voor het overgrote deel voorspelbaar te maken, waarmee uiteindelijk het aantal mensen met een 0-urencontract onder de 5% kan komen te liggen. Ik adviseer dan ook om de oplossing niet te zoeken in meer regels, maar organisaties te helpen met het vormgeven van hun flexibele laag.
We moeten eens ophouden met al die onderzoeken en enquetes. Welk onderzoek je ook doet. Het is ALTIJD negatief. Logisch. De zorg in Nederland is ook niet goed. Dus is iedereen ontevreden. En z’n enquete is dat een mooie manier om je frustaties los te laten. Laten we de zorg weer eens centraal stellen. Vanuit het hart en op de werkvloer. Niet wat iemand ergens anders achter een computer verzonnen heeft! Of managers achter de vergadertafel. Meestal komt er dan iets te voorschijn waar de klant niet tevreden over is. Maar dat wisten we natuurlijk al!