De VGN heeft voor de gehandicaptenzorg een modelrichtlijn social media opgesteld. Deze richtlijn springt in op de kansen die het gebruik van sociale netwerken als Hyves, Facebook en Twitter door organisaties biedt, maar heeft ook als doel de risico’s voor de instelling van dit gebruik te beperken.
Werknemers kunnen volgens de VGN het
Prima richtlijn. Daar mag best bij vermeld worden dat het eigenlijk een kopie is van de richtlijn die TNT in 2010 ontwikkeld heeft en veelbejubeld is geweest. Beter goed gejat dan zelf slecht bedacht maar ere wie ere toekomt…toch?
Ik ben wel benieuwd; waarnaar verwijst u bij Actiz? Ik zelf vind deze richtlijn een goed initiatief. VGN is net als Actiz een werkgeversorganisatie en dergelijke zaken horen hier ook bij. Dat betekent toch niet dat de client niet heel belangrijk is? Bent u misschien in de war met de VNG?
Ik heb de richtlijnen even doorgelezen (http://www.vgn.nl/artikel/8046) en ik moet zeggen dat het best een aardig document is. Het is allemaal op een vrijblijvende toon en de tip van maarten staat er ook netjes bij ;-). De ervaren soc.med. gebruikers houden zich hier volgens mij ook wel aan. Het lijkt mij dan ook veel interessanter om dit aan de ‘leidinggevende twitter leek’ te geven zodat zij het gebruik van soc.med. niet zomaar verbieden uit angst voor van alles en nog wat, maar vooral omdat ze er simpelweg geen snars van begrijpen. Twee mensen die ik volgde op twitter en werkzaam zijn bij een organisatie in de gezondheidszorg hebben om deze reden een dergelijk twitter verbod opgelegd gekregen…
Ik plaats hem in i.i.g. direct even bij ons op Yammer om een discussie aan te zwengelen 🙂
VGN lijkt zich weer eens vooral zorgen te maken over het imago, niet over de werkelijke kwaliteit. Het lijkt erop dat VGN van elke medewerker in de sector een persvoorlichter wil maken. Dat is onzin. En zodra elke medewerker zich gaat gedragen als ambassadeur van de organisatie is hij/zij niet meer bezig met de cliënt. Ik moet er niet aan denken. Waarom niet gewoon een richtlijn waarin het respect voor de cliënt centraal staat? Dat hoort ook, en dat is goede kwaliteit. Maak daarnaast nog even duidelijk dat elke uitspraak voor altijd openbaar is opgeslagen en dat terughoudendheid dus op zijn plaats is en klaar. VGN zou eens in de leer moeten gaan bij ActiZ.