Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Vilans ziet weinig samenwerking bij transitie Wmo

De overgang van Awbz naar Wmo is in volle gang en toch werken gemeenten, zorgverzekeraars en zorgaanbieders onvoldoende samen. De partijen zijn het qua visie vaak eens, maar slagen er nog niet in de zorg concreet in te vullen. Gemeente en zorgaanbieders hebben verschillende belangen, en dat maakt het vraagstuk complex, volgens onderzoek van kennisinstituut Vilans naar plaatselijke samenwerkingsvormen in de langdurende zorg.
Vilans ziet weinig samenwerking bij transitie Wmo

Vilans interviewde 62 wethouders, bestuurders, directeuren,

Registreren

3 REACTIES

  1. Overigens vindt er vanuit de Stichting Beheer Improvement Model afstemming plaats met het Nederlands kwaliteitsinstituut (ook in het kader van ontwikkeling good practice vanuit Novire). Daarnaast veronderstelt en/of verwijst het Improvement Model qua normering en indicatoren naar de noodzaak tot naleving van toepassing zijnde richtlijnen van Inspectie, NZA, Trimbos en Vilans. Zodat er een gezamenlijk referentiekader ontstaat wanneer het gaat om kwaliteit, continuïteit en veiligheid.

  2. Lees alle reacties
  3. Ook Stichting Beheer Improvement Model is gereed voor actie, vanaf 2014 is er een nieuw kwaliteitskader beschikbaar voor zorg- en welzijnssector. Mooie van initiatief is dat het geheel vanuit het werkveld zelf ontwikkeld is. Qua opzet samenhangend (alle van toepassing zijnde verplichte normering) en samenbindend (regionale aanpak en verantwoording). Het model kan dus als een onafhankelijke intermediair functioneren tussen alle betrokken partijen. Gemeenschappelijk referentiepunt is integraal bedienen van klant/burger/verzekerde.
    Onderscheidende aan dit model is dat:
    > implementatie is zeer pragmatisch is, met behulp van een Improvement Wizard die zorgmedewerkers per direct zelf kunnen invullen voor hun eigen cliënten (methodische verantwoording). Ook ondersteunende rollen op dezelfde wijze; iedere afdeling verantwoordt zich over beoogd resultaat en uitkomsten. Als een soort assessment op het gewone werk dus eigenlijk.
    > Certificerende instellingen als Tuv (en wellicht later dit jaar ook Lloyds) toetsen onafhankelijk de ingevulde Improvement Wizard en stellen jaarlijks de definitieve score vast; zowel in kleur als percentage.
    Wie durft?! Elke partij kan initiatief nemen (vormen netwerkorganisatie), maar het is wellicht het mooiste waneer zorgaanbieder het voortouw neemt, liefst in ketenverband.

  4. We zijn vanuit UNIT4 Gezondheidszorg begonnen om gemeenten en zorgverleners bij elkaar te brengen inzake geautomatiseerde gegevensuitwisseling. Daarnaast wil ik graag over de as van OIZ afspraken maken met alle ICT-leveranciers voor de betreffende zorgorganisaties (ECD) omtrent standaardisering van gegevensuitwisseling en – ik durf het bijna niet te zeggen – een ‘landelijk schakelpunt’. Daarbij hopen we de ICT-leveranciers voor gemeenten aan te haken. Beide zijn open initiatieven.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.