Door de wetswijziging van de Wmo zal extra krapte op de arbeidsmarkt ontstaan voor de thuiszorgsector. Dat voorspelt Wmo-projectleider Bob van der Meijden van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Veel alfahulpen zullen de zorg de
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanVeel alfahulpen zullen de zorg de
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Eerst moeten ze allemaal naar de Alpha worden afgeschoven. zie Thuiszorg Groningen. Vrouw verdiend 12.20 per uur. Thuiszorg berekend 17.11. Eerst alle huishoudelijkehulpen ontslag in 2009, met als keuze wordt Alphahulp. En medio 2010 weer als thuishulp in dienst voor bruto 9.85 euro. Van de 12.20 per uur ging ook al heel wat belasting af. Oa Loon gerelatterde zorgafdrage en dan meneer de belastingdienst nog eens. Nu een loons verlaging en aan het werk voor 6.50 netto. Maar de lasten stijgen wel gewoon door. en het middenkader enof zorg managers leveren NIETS in. Feesten gewoon door en regelen bijna niets. Sigaar uit eigen doos en de rest lacht zich dood. Die dombo’s gaan toch wel aan het werk, want anders krijgen ze niets. De clienten betalen het gelag. Want de bijdrage gaat wel stijgen.
Vervelend voor clienten,de puinhoop kan niet groot genoeg worden,dat toont aan dat marktwerking niet werkt,wie verzint het om instellingen tegen elkaar uit te spelen ten koste van een werknemers groep
Onder de verpleeg cq verzorgingshuizen en andere gezondheidszorginstellingen in een gemeente staat geen enkel contract ter discussiie in de huishoudelijke zorg vanwege aanbestedingen
Pure discriminatie is dit van een werknemers groep die het niet verdiend uitgemolken te worden
Ik wacht nog steeds op het moment dat huishoudelijke zorg bij deze instellingen bij mijn gemeente aanbesteed moeten worden
Gelukkig hebben de meesten van ons na 2 jaar eieren voor hun geld gekozen en zijn vertrokken naar een baan met meer zekerheid,hoe de gemeente het oplost is hun probleem,ik weet dat thuiszorg de meest goedkope zorg is die geboden kan worden als je het afzet naar andere gezondheidsinstellingen
Dat juist deze groep het slachtoffer is geworden van een krankjorumme wet van een puberkabinet is jammer,hopelijk komt men snel bij zinnen
Het is altijd leuk om een discussie te lezen waar wordt gesproken over “gelden, kosten ramingen,verlagen, verhogen en wie de rekening betaald”, zonder ook maar 1x te lezen over welk geld en wat voor een uurloon het gaat enz.
“Een onafhankelijke partij moet berekenen wat de laagste prijs in de thuiszorg is” wordt door diverse partijen geopperd.
Mijn vrouw dient haar uurloon als werkneemster van een zorginstelling van 11,78 euro te verruilen voor een uurloon van 9,48 door haar “vrijwillig”in een nieuwe BV te stoppen. Dit is een loonsverlaging van 24 procent. Het probleem zit em echter niet in het stukje kostenreductie tussen 9.48 en 11.78 euro maar in de overhead van 11,78 euro tot aan de prijs die deze zorginstellingen doorberekenen aan de gemeenten.
Waarschijnlijk is de overhead die nu aanwezig is bij de diverse zorgaanbieders, (lees thuiszorginstellingen ) een zodanige blok aan het been van die instellingen geworden waardoor er nu conflikt ontstaat over de prijs die deze instellingen doorberekenen aan de gemeenten. Misschien kan daar iemand die thuis is in de WMO eens helderheid over geven.
Er zijn waarschijnlijk voldoende thuiszorgers die met plezier voor 14,00 euro als Alphahulp aan de slag willen. Dat betekent dus dat deze thuishulpen hun vakantiedagen niet meer uitbetaald krijgen en tijdens ziekte geen ziektegeld krijgen.
Ik vrees dat het bedrag dat de gevestigde zorgaanbieders vragen aan de gemeenten vele euro’s per uur hoger ligt.
Mijn gevoel zegt dat het uiteindelijke “gezwel” veel dieper ligt, echter dat het nu wordt uitgespeeld over de ruggen van de thuishulpen. Niemand is blijkbaar bereid om daar iets aan te doen, behalve er over te praten, veel praten. Het fiasco WMO zou ik liever fiasco “wildgegroeide overhead” willen noemen.
Krokodillentranen VNG om dreigend tekort thuishulpen
Op 30 juli meldt Zorgvisie dat de VGN extra krapte op de arbeidsmarkt verwacht voor de thuiszorgsector. Dit zou gevolg zijn van de wijziging van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in 2009. Deze beperkt de inzet van alphahulpen en verhoogt de vraag naar thuishulpen die vast in dienst zijn van thuiszorgorganisaties. De VNG vreest dat die thuishulpen er niet zijn, zodat er wachtlijsten zullen ontstaan.
De Unie Zorg en Welzijn vindt de constatering van VNG volledig misplaatst. Gemeenten sloten bij de aanbesteding van huishoudelijke zorg overeenkomsten met thuiszorgorganisaties waarvan bij voorbaat al vaststond dat deze moesten leiden tot ongewenst vertrek van duizenden (dure) medewerkers. En dat gebeurde ook. Goed opgeleide thuishulpen die vaak jarenlang en met grote inzet voor hun cliënten werkten, werden massaal op straat gezet. Veel gemeenten gingen hier met de rug naartoe staan. Zij lieten hun inwoners die gebruik maakten van de zorg in de kou staan. Nu roepen dat er wachtlijsten zullen ontstaan, getuigt van dubbelzinnigheid.
Dit geldt overigens ook voor de vele thuiszorgorganisaties die in het kielzog van de WMO de salarissen van de achterblijvende thuishulpen drastisch verlaagden. Zonder veranderingen van werkzaamheden plaatsten zij hen in lagere salarisschalen. Thuishulpen gingen er daardoor soms honderden euro’s in inkomen op achteruit. Er zijn zelfs gemeenten die schoonmaakbedrijven inzetten en daarmee en passant de CAO Thuiszorg willen omzeilen. Veel vaste medewerkers zijn bovendien min of meer gedwongen om alphahulp te worden omdat er anders geen werk meer voor ze was.
De Unie Zorg en Welzijn wijst op subsidies die de overheid beschikbaar stelt om thuishulpen te stimuleren opnieuw in dienst te treden van de thuiszorgorganisaties. Er zijn echter structurele maatregelen nodig om het fiasco van de WMO op te lossen. Thuiszorgorganisaties moeten met terugwerkende kracht het correcte salaris aan thuishulpen uitbetalen. De kosten voor de inzet van thuishulp moeten op een reële kostenraming gebaseerd zijn.
Susan Mogony
06-52 522 052
Het is altijd interessant om het kaartspel “Zwarte Pieten” te gaan spelen. Vooral als je de wezenlijke vraag ontloop of je bezig bent met “sociaal beleid”, als je medewerkers dwingt tot de Alpha-hulp constructie.
Uit mijn praktijk blijkt dat heel veel Alpha-hulpen in vaste dienst willen werken en clienten de kwaliteit van hulp ook waarderen, door flexibiliteit in de functie te houden. Dat wil zeggen de medewerker en client regelen zelf de momenten waarop de hulp geboden wordt, altijd dezelfde medewerker, continuiteit etc. De afgelopen maanden is gebleken dat dit zeer goed werkt, tot volle tevredenheid van de clienten en onze zeer gewaardeerde medewewrkers.
Natuurlijk willen de 50.000 alphahulpen niet in loondienst. Dat is ook niet de bedoeling van de wetswijziging. Waar het allemaal om draait is de werknemers in loondienst, de andere 40.000, die door de tariefstelling (van gemeenten én werkgevers) gedwongen worden om zelfstandige te worden en uiteindelijk honderden euro’s per maand aan inkomen moeten inleveren. Vraag maar eens aan die ‘gedwongen alphahulpen’ of ze terug willen keren. Of vraag eens aan alle werknemers die we nu door de subsidie mogelijkheid wel in loondienst kunnen houden wat zij willen. En wat te denken van alle werknemers die nu een loonsverlaging voorgeschotelt krijgen zoals bij Meavita. Dit probleem oplossen en wachtlijsten voorkomen kan alleen als je als gemeente ook bereid bent om te investeren in huishoudelijke zorg onder loondienst. Ja het moet allemaal goedkoper. Maar laten we dan de discussie voeren wie de rekening betaald. Deze discussie is zo langzaam de wereld op zijn kop. Van meet af aan zou er geen sprake zijn van een bezuiniging. Hoe kan het dan dat we nu problemen hebben om op dezelfde voet door te gaan als onder de AWBZ. Gemeenten namen die rol over, en thuiszorginstellingen dachten de markt te kunnen veroveren. Alles onder het mom van betere kwaliteit en meer efficiëntie. Om vervolgens te eindigen of werknemers nog wel onder loondienst willen werken. Als vakbond hebben we hier van meet af aan voor gewaarschuwd. Gemeenten neem je verantwoordelijkheid en stel een juiste prijs en voer sociaal aanbestedingsbeleid. En werkgevers stop met meedoen met aanbestedingen die onverantwoord zijn. De chaos wordt in deze niet door VWS veroorzaakt maar door de gemeenten zelf.
Wanneer deze wijziging doorgaat, en er wachtlijstn ontstaan, dan komt uit waar clientenorganisaties voor vreesden. Een grote chaos dus, typisch VWS.
Wanneer houdt de typisch nederlandse waanzin van WMO en CIZ indicaties eens op en gaan we weer normaal de wijk/buurt zorg de beoordeling van zorgvraag laten doen, dit is gezeul met hardwerkende zorgwerkers, gestolt wantrouwen van de overheid en handje klap tussen VWS en Gemeenten, die de clienten en de zorg niet ten goede komt.