De wachttijden voor behandeling in de ggz lopen snel op, meldt de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). Bijna de helft van de 1400 huisartsen die de vereniging sprak geeft aan dat er een wachttijd van meer dan acht weken is voor specialistische hulp.
Van de 1400 artsen die werden
Dit artikel richt zich op huisartsen en specialistische GGZ. Sinds 2104 is er een ontwikkeling in de GGZ, namelijk de komst van de Basis GGZ; nieuw GGZ aanbod in de keten tussen de huisarts/POH GGZ en de specialistische GGZ. De herindeling in de GGZ heeft na twee jaar zeker tot een verschuiving van patiënten geleid, onder andere naar de Basis GGZ.
Steeds meer cliënten en verwijzers vinden de weg naar de Basis GGZ. In 2015 zijn meer dan 100.000 cliënten in de Basis GGZ behandeld en het aantal groeit. Met een generalistische, oplossingsgerichte behandeling krijgen mensen in enkele maanden weer meer grip op hun leven. Ook cliënten met zwaardere problematiek. Zo hebben aanbieders van de Basis GGZ de opdracht ingevuld om snel hulp te verlenen en erger te voorkomen.
Wachttijden in de zorg zijn nooit wenselijk; de herindeling van de GGZ in 2014 vraagt van de hele keten aanpassingen en dat heeft ook effect op de personele capaciteit. Zeker goed van de LHV om hier aandacht voor te vragen. Ik roep hen op, en met hen de brancheorganisaties en media, om met een brede blik naar de ontwikkelingen te kijken en de gehele sector mee te nemen.
Judith Meijer, directeur Indigo Service Organisatie