De wachttijden voor een intakegesprek en voor een behandeling bij de gespecialiseerde ggz worden ruimschoots overschreden. Dat blijkt uit een meldactie van het cliëntenplatform Landelijk Platform GGz.
Het platform hield van juni tot
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanHet platform hield van juni tot
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Anoniem
Als zorgaanbieder moet ik melden, dat door de steeds Inperkender regels van de zorgverzekeraars de wachttijden oplopen. Als patienten kiezen voor onze praktijk en het budget is op, dan moeten ze soms maanden wachten. Het komt niet doordat er te weinig therapeuten zijn. We worden te veel beperkt.
Bekend probleem, dat geldt in mijn praktijk voor Achmea die zonder onderbouwing en gesprek cq onderhandeling voor bijna 40% omzet weghaalt bij mijn praktijk en bij die van collegae in de regio. Ik heb telefonisch contact opgenomen maar het komt neer op ‘slikken of stikken’. Om lopende behandelingen betaald af te kunnen maken moet je wel tekenen. Maar dat betekent dat er geen nieuwe Achmea verzekerde patiënten in 2015 in zorg kunnen worden genomen voordat huidige behandelingen afgerond zijn, en dan kijken of en wat er nog voor budget over is, zonder het risico te lopen dat je nieuwe behandelingen niet betaald krijgt. GGZ patiënten moeten dus ook niet bij Achmea zijn in 2015. En dan staat voor 2016 waarschijnlijk de echte nekslag te wachten, zeker indien art 13 zorgverzekeringswet gewijzigd wordt.
En kan u melden dat een kleine praktijk zoals het inkoopbeleid van CZ is: vanaf juni 2014 geen patienten van CZ kan aannemen en gezien contract voor 2015 zeer waarschijnlijk pas weer einde 2015!!!Kortom een stop van ruim 15 maanden! En dan advaerteert CZ nu op de radio CZ zorgt….(goed voor eigen inkomsten?)