Zorgverzekeraars VGZ en CZ vergoeden de hogere kosten van tandartsen aan hun klanten. Eerder had VGZ juist aan de bel getrokken over de veel te hoge tarieven van sommige tandartsen. “Wij hebben onvoldoende contracten kunnen sluiten met tandartsen om aan zorgsturing te doen”, aldus een woordvoerder van VGZ. Zorgverzekeraar Achmea vindt dat de volledige vergoeding een “blanco cheque is om voor tandartsen om tarieven opnieuw te verhogen.”
Met 600 tandartsen heeft VGZ dit
Mijn ervaringen als ‘consument’ zijn niet bijster positief tot nu toe. Ten eerste blijkt het bijna ondoenlijk om de tarieven van tandartspraktijken te achterhalen. Het aantal praktijken met een – informatieve – website is op de vingers van één hand te tellen. Als je belt om een overzicht op te vragen dan kunnen (of willen???) ze die niet geven; kom maar naar de praktijk om te kijken.
Daar komt nog bij dat in een vrije markt ik per behandeling zou moeten kunnen kiezen voor welke tandartspraktijk ik wil gaan. Dat is niet mogelijk; je moet altijd als patiënt bij één praktijk worden ingeschreven. Daar ontstaat dus al de eerste beperking in de ‘keuzevrijheid’ van de consument.
Bovendien kan ik me niet zo maar bij iedere praktijk inschrijven; het is niet ongebruikelijk dat er een patiëntenstop wordt gehanteerd. Alweer een keuzebeperking.
En dan is er natuurlijk ook de nabijheidsfactor: de meeste mensen kiezen toch het liefst voor een tandartspraktijk die zich op niet al te grote afstand van hun woonadres bevindt. Dus waar ik bij het kopen van een nieuwe TV als Groninger er vrij makkelijk voor kan kiezen om het apparaat bij een (web)winkel in Middelburg te kopen, is die vrijheid een stuk beperkter bij de tandartskeuze.
En dan is er nog het gedoe met contracten tussen zorgverzekeraars en tandartspraktijken. Verzekeraars hebben doorgaans maar met een zeer beperkt aantal praktijken contracten lopen. Voor de consument betekent dit dat – als er al een vergoeding zal zijn (zolang het eigen risico nog niet is verbruikt zal de behandeling sowieso moeten worden betaald, waar ik overigens geen probleem mee heb…) – ik er vergif op kan in nemen dat mijn verzekeraar de hoogte van de vergoeding flink aan banden zal leggen. Pas als er sprake is van een contract kun je rekenen op de maximale vergoeding.
Tot zover mijn eerste overpeinzingen omtrent dit prachtige experiment. Het wordt ongetwijfeld een mooi jaar 😉
Heer Dennis Verschuren praat weer heerlijke VAAG-TAAL.Nog niet zo lang geleden werd er nog voetbal gesponsord.Ook tandartsen hebben geen winstoogmerk. Ook tandartsen willen het beste voor hun patienten .De tarieven zijn met nog geen 4% gestegen,vanwege de kosten die worden gemaakt. Zorgverzekeraars herkennen zich nooit in winsten . Wie hebben dan destijds die woekerpolissen bedacht ?? De gedupeerden ??Mogelijke winsten van de tandarts worden in een nog betere praktijk ge-investeerd, bijscholing , nascholing enz. meer kwaliteit dus,maar wat daarvan de definitie is is net zo vaag als een eerlijke verzekeraar. 58 miljoen euro zullen tandartsen NIET uitgeven aan reclame !!Mogelijk winsten, die u dan wel eerst moet herkennen, worden niet uitgekeerd. Logisch.
Interne potjes genoeg.
@Raktoe: uw reactie is feitelijk onjuist. VGZ vergoedt 80% van de behandeling met een maximum van 250, 500 of 1000 euro per jaar. Daarnaast merkt VGZ dat de prijzen met 9 procent zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. De premies zijn gestegen vanwege de kosten die worden gemaakt in de tandpakketten. De uitspraken over winsten herkennen we niet. We zijn een zorgverzekeraar zonder winstoogmerk. Ons belangrijkste doel is het organiseren van goede en betaalbare zorg voor onze klanten, niet het verdienen van geld. Mogelijke winsten keren we niet uit, maar investeren we in zo laag mogelijke premies en in betere zorg.
Tussen de tranen van de zorgverzekeraars door de feiten: premieinkomsten van de aanvullende tandartsverzekering 1200 miljoen, uitgekeerd: 800 miljoen, winst dus 400 miljoen. Wat zijn ze toch zielig!
dan wordt het tijd ook de aanvullende verzekeringen voor alle andere disciplines te vergoeden!Of als alternatief een eigen potje maken voor de vergoedingen en geen aanvullende verz.!Dan komt het honor geheel ten goede aan de therapeut!En niet aan die nodeloze burocratie.
De verzekeraar uit in de media dat ze alles gaat vergoeden, maar dat is onzin. VGZ vergoed 80% tot 250, 500 of 1000 euro. Zie http://www.vgz.nl/vergoedingen/tandarts-en-mondzorg
Je krijgt dus nooit meer dan 200, 400 of 800 euro van de verzekeraar. Hoe duur je tandarts is doet er voor de verzekeraar niet toe, zij zijn nooit meer dan dat kwijt. Dus die ‘extra kosten’ zijn uit de licht gegrepen; vermindering van de geschatte winst. Die winst ligt dit jaar hoger, omdat de premies wèl zijn gestegen, tot wel 10% tov 2011 (moet de tandarts eens proberen, 10% duurder worden).
VGZ voelt de bui al hangen en doet deze ingreep uit vrees voor klantenverlies.
De zorgverzekeraar verliest nooit. Ze hebben 58 miljoen euro uitgegeven aan reclame. Welke zorgaanbieders hebben dat gedaan ?? Zorgverzeraars zijn net als banken . Ze worden door politici (commissarissen e.d.) altijd weer uit de financiele brand geholpen.ZIELIG DOEN LOONT.
Dat is dus marktwerking. Wordt het voor de jonge, net afgestudeerden, ook interessant om een praktijk te openen. Wordt de concurrentie groter endalen de prijzen.
ranmpzalig, de zorgverzekeraar verliest het weer van de zorgaanbieder, er moeten echt andere partners in zorg aangesteld worden met expertise van de markt, dit kost de burger veel geld!
het experiment is als experiment geslaagd. duidelijk is, dat marktpartijen zich altijd als marktpartijen zullen gedragen. en aangezien deze markt een aanbodoligopolie is, de elasticiteit van de vraag heel beperkt en de consument bovendien allesbehalve volledig geïnformeerd, is duidelijk dat marktwerking tot onverantwoorde (maatschappelijke) kosten zal leiden.
dit experiment betreft een sector die beleidsmatig goed te overzien is. verwacht mag worden dat de ‘markt’ voor grote delen van de zorg nog minder doorzichtig is en de elasticiteit van de vraag door de afhankelijke positie van de consument (= de patiënt) nog lager.
het lijkt daarom verstandig niet alleen dit experiment snel te beëindigen, maar tevens andere zorgsectoren eraan te spiegelen, alvorens ook daar de markt ‘vrij’ te geven.
CZ en VGZ tonen slappe knietjes. Ze luiden tevens het failliet van hun zorginkoop in. Deze actie kost de consument jaarlijks minimaal 120 miljoen euro. De minister wordt nu gedwongen haar besluit terug te draaien.