Er gaat zo veel mis bij de invoering van de Wmo 2015 dat het wachten is tot de eerste grote financiële misser bij gemeenten of zorgaanbieders openbaar wordt. ‘Als je de mensen spreekt die dicht bij het vuur zitten, dan hoor je dat het broeit in Wmo-land’, zegt Tim Robbe, aanbestedingsjurist en bestuurlijk adviseur van ruim tachtig gemeenten.
Met de invoering van de Wmo
Ik ken eigenlijk geen zorgorganisaties (VVT, GZ) die geen facturen kunnen produceren. Voor zo ver ik weet, versturen ook al onze klanten facturen voor alle typen dientverlening. Veelal op papier en toenemend digitaal via standaarden. Op papier omdat gemeenten nog geen standaarden (kunnen) hanteren of zich hier niet aan kunnen/willen conformeren.
Dat facturen niet worden betaald, is wel een bekend punt. Daarentegen zijn veel gemeenten gestart met of gaan bevoorschotten. Wij zien heel weinig dat gemeenten die facturen al tegen de afspraken (kunnen) beoordelen en op basis hiervan uitbetalen – en daarmee zorg en kosten kunnen beheersen over het hele budgetjaar.
In een eerdere blog op deze site zei ik, dat we een administratief ‘monster’ creëren: https://www.zorgvisie.nl/ICT/Verdieping/2014/12/Nieuwe-zorgwetten-creeren-administratief-monster-1661454W/ Ik hoop dat we de Herakles tijdig vinden.
Kan niet anders dan elk geschreven woord van Tim hartgrondig beamen.
Medio mei hierover in samenwerking met enkele klanten van ons bedrijf reeds over deze punten van Rijn en alle Kamerleden aangeschreven. Mede doordat de PGB chaos nog hoger staat op de politieke agenda, heeft deze transitie nog niet de aandacht gekregen die het verdient. De chaos is mi vele malen groter dan wat we met het PGB meemaken. Grote zorginstellingen vangen de administratieve chaos en liquiditeits problemen op met reserves, immers WMO en JW bedraagt vaak maar 10% van het budget. Kleine zorginstellingen werken in het rood om het hoofd boven water te houden.
Het meest lastige is wel dat alle kennis en vaste grond lijkt te zijn verdamt.
Het is gemeentes niet te verwijten, maar bij veel ontbreekt gewoonweg de broodnodige kennis om de vragen uit de markt te kunnen beantwoorden. Of nog erger gemeentes zijn helemaal niet te benaderen. Uiteraard zijn er ook gemeentes waar het goed gaat, toch???
Van Verzorgingsstaat naar Participatiestaat… tegelijk met zeer forse bezuinigingen en een volledig nieuw administratief systeem en 400 loketten…
Het is de tijd van chaos… maar ja is het niet zo dat vanuit chaos de meest mooie ideeen ontstaan, of het nou is met of zonder van Rijn.
Jeroen Cremer | Adviseur en Partner Decura
Waar ik me ook zorgen over maak, is of de mensen die hals over kop bij bijvoorbeeld de SVB aangenomen zijn geworden, ook goed gescreend zijn geworden… ze hebben toegang tot alle gegevens van zeer veel Nederlanders: hun ID-nummers in combinatie met handtekening en verdere persoonlijke gegevens. Is dat goed afgeschermd?
Het zou goed zijn als er wat meer aandacht kwam voor de administratieve chaos en de problemen die zorgaanbieders voor hun kiezen kijgen. Van de AWBZ kon je vanalles zeggen, maar administratief werkte dat veel beter dan de huidige talloze uitoeringsvormen die te pas en te onpas gecreëerd zijn.
Terug naar het papierwerk, excel spreadsheet, papieren indicaties, communicatie via de brievenbus., is dat werkelijk wa we wilden?
De grote problemen komen er al aan: mensen zijn vanuit de AWBZ gekomen met twee of meer vormen van begeleiding (indvidueel en in groep) en de SVB heeft maar één van de PGB budgetten correct geregistreerd,waardoor deze mensen nu te horen krijgen dat hun budget op is, terwijl soms 75% nog onaangeroerd staat; die budgetten zijn niet aan de rechthebbende gebruikers gekoppeld.
Gevolg: zorgvragers in de problemen, want die krijgen geen zorg meer, aanbieders in de problemen want die krijgen hun geld niet, overheden in de problemen want die zorgvragers komen om hulp (en aanvullende gelden) vragen en straks SVB in de problemen want die moeten de overschotten terugbetalen terwijl ze zelf niet weten waar dat gekd gebleven is.
Prima samenvatting. De uitdagingen en valkuilen zijn inderdaad talrijk. Daarbij biedt het negeren van ongemakkelijke aspecten geen antwoord.
Een verder aandachtspunt betreft rechtmatigheid. Onder de AWBZ en ZVW is veel aandacht voor het verantwoorden van de rechtmatigheid van zorg, waartoe zorgverzekeraars formele en materiële controles uitvoeren. Binnen de gemeenten heeft dit nog weinig aandacht gekregen. Het inzetten op rechtmatigheid is verplicht, en biedt ook een prima kapstok voor transformatie.
In zijn recente kamerbrief geeft de staatssecretaris een nieuwe deadline, 1 oktober 2015, voor het zoveel mogelijk afronden van herindicaties. Die deadline heeft te maken met het trekkingsrecht en geldstromen. Belangrijke aspecten uiteraard, maar niet de enige. Zonder zorgvuldig onderzoek volgt onvoldoende zicht op de situatie van de burger, op wat echt moet gebeuren en door wie, en op de gepastheid van de geboden zorg (als onderdeel van rechtmatigheid in bredere zin). Een slechte herindicatie ondermijnt de rechtmatigheid en beoogde transformatie. Zorgvuldigheid is nodig voor een duurzame oplossing. Een en ander is ook bevestigd in diverse herindicatieprojecten.
Huub Houben, medisch directeur, Argonaut Advies