Grote werkgevers vrezen dat nieuwe ‘ontwrichtende innoverende’ bedrijven hun bestaansrecht ondermijnen. Alleen organisaties die verantwoordelijkheid lager in de organisatie plaatsen, zijn flexibel genoeg om snel en slagvaardig te reageren. Dat zei Guido Heezen, directeur van Effectory, bij de presentatie van het Event de Beste Werkgever 2015.
Nog maar enkele jaren geleden werd
''Grote werkgevers vrezen dat nieuwe ‘ontwrichtende innoverende’ bedrijven hun bestaansrecht ondermijnen.''
Met zo'n introducerende zin is de toon gezet. Dit terwijl die innoverende bedrijven nu juist voor hernieuwd bestaansrecht zouden kunnen zorgen…
Uiteraard is het van groot belang dat een extreme kanteling van een organisatie naar mensgericht systeem (op niveau van de klant/burger) beheerst moet gaan. En dat bestuurders eerst zelf moeten doorgronden waarom en waartoe dat nodig is, en wat de nieuwe stip op de horizon (duurzaam bestaansrecht) de organisatie gaat brengen.
Bij een grote verandering denkt men steeds aan 'verlies van het oude' in plaats van 'beoogde nieuwe winst'.
Wellicht is Novire ook wel zo'n klein bedrijf dat disruptie teweeg brengt; alleen hebben we wel 10 jaar aan onze zienswijze en instrumentarium gewerkt, en duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Wij bestaan bij de gratie van het werkveld dus in die zin zijn er altijd pioniers die beginnen… Wij zien het als ultieme uitdaging om het netwerk te verbreden met grotere traditionele zorgorganisaties…
Immers, liever versneld hernieuwd bestaansrecht met behulp van innovatieve partijen, dan langzaam ten onder gaan in oude denkmodellen, hoe degelijk en bestuurlijk ze ook waren…
HELEMAAL MEE EENS
Raak artikel. En de angst is terecht gezien disruptie (nog vaak onder de radar maar wel in volle vaart) gaande is, ook in de zorg! Zie voor tal van voorbeelden van disruptie in de zorg deze recente blog op Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2015/09/11/5-indicatoren-dat-disruptie-de-zorgsector-op-zn-kop-gaat-zetten/
Zelf merken wij vanuit directie en management van zorgorganisaties (mede naar aanleiding van het artikel op fw) een sterke groei in vragen over hoe zij kunnen anticiperen op disruptie in de zorg.
Meestal organiseren we dan eerst een Disrupt Your Own Business workshop, vanuit het motto "je kunt wachten op disruptie of het zelf organiseren en zo tijdig anticiperen". Na een dagdeel is een disruptief concept het resultaat. Eenmaal enthousiast over het concept en gedreven om het te realiseren, komt de volgende hamvraag: hoe dit te organiseren? Immers: als je organisatie (onderdeel) niet mee gaat veranderen, gaat het concept ook niet verder komen dan een gemiddeld bierviltje.
Met het potentieel van het bedachte disruptieve concept voor ogen is vaak ook voldoende inzicht en motivatie gecreëerd dat de organisatie tevens aangepast moet worden. Vanzelfsprekend duurt dit iets langer dan een dagdeel;-)