Elke dag een douchebeurt en een luchtje scheppen. Daar krijgt iedere bewoner van een zorginstelling recht op, zo staat in het conceptregeerakkoord van CDA en VVD . Maar wat gebeurt er als alle bewoners hun rechten willen laten gelden?
De nieuwe Zorginstellingen Beginselenwet moet concrete
Zorg is vooral een kwestie van mensenwerk en goed fatsoen. Niet van wetten. Zoek maar even op in de 10 geboden …
Ik word zó triest van een overheid die op dit operationeel, detailniveau wetgeving wil maken!! Kwaliteit van leven beslaat zóveel aspecten. We hebben inmiddels het kwaliteitskader Normen Verantwoorde Zorg – laat zorgorganisaties het op clientniveau -alsjeblieft zeg!- zelf regelen in overleg met de client, binnen het genoemde kwaliteitskader. Ik vind dit terug naar af en verder terug. Dit kwaliteitsniveau van de overheid biedt mij niet veel vertrouwen. Ik dacht altijd dat bestuurders overstijgend denken en doen. Niets blijkt minder waar – scoren voor de kiezers lijkt belangrijker en die begrijpen nu eenmaal operationele details beter. Heel triest allemaal!!
Niet de verzorgenden bepalen wat er wel of niet voor zorg wordt gegeven, maar de client zelf en indirect zijn of haar indicatie. De ZZP (door het CIZ bepaald) bepaalt het aantal uren waren een client recht op heeft en via afspraken binnen die uren bepaalt de client zelf zijn of haar zorgleefplan
Levert dit dan ook meer salaris/
personeel én vaste werktijden op ?
Dan ga ik hier GRAAG in mee
qua elke dag douchen en
luchten..
Zo NEE dan kap ik met de zorgsector; dan kun je MIJ uitwringen..
Dit is de nederlandse betutteling ten top, onze clienten mogen zelf kiezen wat voor zorg zij wensen binnen de ruimte die het zorg zwaarte pakket hen geeft!! Volgens mij is dit een recht wat clienten hebben en individuele wensen zijn niet in een wet vast te leggen.
Waar hebben we over…. vinden mensen uit de zorg dit niet iets te ver gaan!!!een discussie over wassen of een douchebeurt wel of geen tijd en wat de kosten zijn?????Ik ben niets voor niets voor een opleiding gaan volgen om goede zorg te kunnen verlenen.Daar hoort basiszorg ook bij.Helaas zijn we nu zo diep gezakt in zorg verlenen dat hulpvragers afgerekend worden of er geld is of genoeg personeel….Vraag dat je zelf morgenochtend of vanavond ook effe af als je wilt gaan douchen.Ook voor Ab klink dezelfde vraag…..wil je ook zo`n lekkere washandje schilt in tijd ja…en ook goed voor je huid!!!past in een leuke reclamespotje.Dat je deze vraag zou stellen als je bv bezig bent bij terminalezorg verlenen zou ik me dat kunnen voorstellen.Maar laten we niet vergeten waarom wij voor een verzorgend en of verplegend beroep hebben gekozen
Wij willen ook elke dag douchen maar de bewoner die er nu is die wil soms nog niet een keer per week dus voor eerst hoeven we daar geen zorgen over te maken dat iedereen plots elke dag wil douchen, en daarbij het douchen van een bewoner neemt niet eens zoveel meer tijd in beslag dan een gewone wasbeurt. En even over die waslapjes, ik zou er niet eens mee gewassen willen worden (ernstig zieken buiten beschouwing gelaten) Je hebt er veel nodig voor een wasbeurt en ze zijn net als de haarwas setjes voor noodgevallen want ook die zijn niet voor langdurig gebruik. Het moet er niet omgaan of het snel en goedkoop is het gaat juist om kwaliteit en aandacht. Er zijn wel andere dingen om op te bezuinigen.
meer zorg en minder regels en overhead, dit is best mogelijk als we allemaal maar willen.
Onze demissionair minister Klink heeft net een aantal weken geleden aangegeven in het programma Pauw en Witteman dat er door de zorg enorm veel bespaard kan worden door het gebruik van Verzorgend Wassen (geimpregneerde washandjes). Het is daarnaast beter voor de (huid van de)client en veel minder vermoeiend. Maak er dus het recht op een wasbeurt van i.p.v. een douchebeurt. Je doet anders opnieuw een discussie opwaaien die vooraf voorkomen kan worden.
Misschien kunnen al die toekomstige werkloze ambtenaren als tegenprestatie voor hun wachtgeld ingezet worden voor daadwerkelijk gewenste ondersteuning, te beginnen met gewoon aandacht geven, luisteren etc.
het is fascinerend dat iedereen de mond vol heeft over de zeggenschap van patiënten/cliënten, maar dat alles was geregeld wordt betrekking heeft op verzekeraars en zorgaanbieders. de nieuwe wet kan daar alleen verandering in brengen door inderdaad vast te leggen op welke ondergrens in ieder geval zorg geleverd moet worden. het zou natuurlijk beter zijn als daarover in elk individueel geval afspraken gemaakt zouden kunnen worden tussen zorgleverancier en cliënt/patiënt, maar de marktpositie van de laatste is daarvoor veel te zwak en helaas is maar al te vaak gebleken dat niet alleen de zorgleveranciers, maar ook adviseurs, bemiddelaars en zelfs vertrouwenspersonen daarvan gebruik maken in hun eigen belang (niet altijd hun portemonnee, overigens). en de patiënten- en consumentenorganisaties zijn door het departement met projectsubsidies vaak zo gebonden, dat zij de ondersteuning van de cliënten/patiënten minder prioriteit kunnen geven dan andere projecten.
ik vrees dat de mooie beloften uit het regeerakkoord (waarvoor met name de PVV een compliment verdient, beide andere partijen wilden een veel steviger aanpak) een dooie mus zullen blijken, of in ieder geval een sigaar uit eigen doos, waarvoor op andere onderdelen betaald moet worden.
Gaat klink over tot het verstrekken van wasstraten? Dan zijn onze ouderen en gewassen en buiten geweest. Mensen hebben recht op kwaliteit van leven!