Ziekenhuizen investeren flink in virtuele zorg, maar mogen er meer aandacht voor hebben om het op de goede manier te doen. De opbrengsten zijn niet vanzelfsprekend en er dreigen zelfs negatieve gevolgen, waarschuwt Wim van Harten.
Het was een stevige steen in
Kijk naar de banken in dit proces. Er is geen keuze voor de klant of de patiënt het is een gegeven dat het voor een groot deel naar digitaal veranderd.
Is de checklist ook beschikbaar voor andere partijen?
Kim Becking, Kwintes
Van Harten raakt met zijn laatste opmerking aan de kern van het probleem, nml hoe gaan we digitale zorg passend aanbieden?! Al zo’n 5 jaar pleit ik voor een behoefte gerichte zorg ipv een aanbod gerichte zorg. In een ideaal model is een Netwerkziekenhuis dé plek waar behoefte wordt vertaald in zorg. In een Netwerkziekenhuis is een grote acute 24/7 huisartsen post bemand door huisartsen in dienst van het ziekenhuis. Huisartsen kunnen in overleg een patiënt ter observatie kort durend opnemen. Er is een gezondheidsplein waar ,
Thuiszorg , GGD,GGZ,Revalidatie , VVT, en fysiotherapie en sportgeneeskunde via korte lijnen aanspreekbaar zijn. Digitale zorg wordt eerst als pilot gestart en bij bewezen effectiviteit samen met huisartsen en zorg instellingen uitgerold. Een Netwerkziekenhuis heeft zijn invloed tot diep in de samenleving . De huisartsen zijn in the lead en niet langer het het putje van de gezondheidszorg. De digitale zorg is zeker een groot goed maar absoluut geen panacee voor zaken en ziekten die vooral gebaat zijn bij menselijk contact. Hg J Sluimers