Knelpunten rond het vinden van een geschikte woning is het grootste obstakel voor licht verstandelijk gehandicapten om te participeren in de samenleving. Dat blijkt uit de Trend- en signaleringsrapportage 2015 van MEE.
Het MEE-rapport bundelt alle 624 signalen
Trieste maar herkenbare feiten. De zinsnedes ‘incorrecte bejegening’ en ‘knelpunten in de organisatie’ triggeren me. Het Improvement Model brengt op neutrale wijze ordening aan door de te anlyseren in hoeverre de burger client is (afhaneklijk van pubieke bemoeienis) en waar een onafhankelijke consument (recht op huren/kopen en inkomen). De organsiatie dient haar eigen positionering en bejegening aan te passen aan de klantvraag en de maatschappelijke context en dient de rechtsvormen (inclusief juridische werking richting bedrijfsvoering) hiertoe op te schudden zodat zij flexibel kunnen faciliteren. Samenwerking met semi publieke- of private partijen om dit mogelijk te maken is heel goed denkbaar wanneer er een strategische aanleiding is.
Het valide improvement model is door Novire ontwikkeld vanuit jarenlange ervaring in de zorg- en welzijnssector, precies om reden van de problematiek die het artikel schetst. Met alle gevolgen van dien voor het in het artikel beschreven klantprofiel en diens participatie (erbij horen en een zelfstandig leven voeren met passende ambulante zorg op maat).