Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Xpert Clinics creëert meer inzicht in patiëntbehoefte met de PSN-tool

Xpert Clinics
Xpert Clinics tilt passende zorg naar een hoger plan door gebruik te maken van de Patient Specific Needs Evaluation. Dit instrument helpt patiënten hun specifieke informatiebehoeften en behandeldoelen te delen met de arts of behandelaar, met grote voordelen voor de resultaten van hun behandeling. ‘Het is een gamechanger.’

De Patient Specific Needs Evaluation (PSN) is een instrument dat patiëntspecifieke behoeften en -doelen meet en evalueert. De PSN is ontwikkeld binnen de Hand Wrist Study Group, een onderzoeksgroep ontstaan uit een samenwerking tussen het Erasmus MC en Xpert Clinics. Het gebruik van de PSN kan uiteindelijk leiden tot beter passende, gepersonaliseerde zorg.

Bruikbare kennis door datagedreven onderzoek

Volgens Robbert Wouters, onderzoeker in datagedreven en gepersonaliseerde zorg bij het Erasmus MC, levert de PSN direct bruikbare kennis op voor de spreekkamer. “We doen niet alleen onderzoek met de gegevens die we verzamelen. We koppelen de inzichten die het oplevert ook weer terug naar de praktijk, zodat behandelaren én patiënten het kunnen gebruiken om een betere behandelkeuze te maken.”

Wouters gebruikt met name data van patiënten met hand- en polsaandoeningen, één van de specialismen van Xpert Clinics. “Binnen het bewegingsapparaat zijn hand en pols één van de meest complexe onderdelen,” aldus Wouters. “Tegelijkertijd krijgen heel veel mensen in hun leven wel eens een hand- of polsaandoening, variërend van breuken en artrose tot reuma of een peesontsteking. Bij Xpert Clinics wordt routinematig data verzameld bij alle patiënten met een hand- of polsaandoening die binnenkomen. Dat levert heel veel informatie op: in onze database zitten inmiddels gegevens van zo’n 125.000 patiënten.”

Verwachtingen managen bij patiëntbehoefte

De PSN is een compacte, digitale tool. “Eerst proberen we met een paar simpele vragen de behoeften en doelen van de patiënt boven water te krijgen,” zegt Wouters. “Waarom heeft iemand een afspraak gemaakt en wat is de belangrijkste informatiebehoefte van die persoon? Op welk gebied wil de patiënt verbeteren en hoeveel op een schaal van 0 tot 10? De arts krijgt al die informatie al vóór het eerste gesprek, zodat hij of zij de patiënt beter kan voorlichten en verwachtingen kan managen. Is het bijvoorbeeld reëel om bij stijfheid in de vingers van een 2 naar een 10 te gaan, als de patiënt last heeft van artrose?”

Wouters vervolgt: “Ná de behandeling volgen er nog enkele vragen over de mate waarin aan de behoeften is voldaan en de doelen zijn behaald. “We zien dat behandelingen gericht op een specifiek doel van een patiënt meestal ook leiden tot betere patiënttevredenheid,” zegt Wouters. “Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar in de praktijk kan het lastig zijn om zo’n doel duidelijk vast te stellen en de behandeling daar ook echt op te richten. Zorgverleners volgen vaak behandelrichtlijnen die generiek van aard kunnen zijn of hebben zelf soms specifieke behandelvoorkeuren op basis van hun opleiding en ervaring. Zo kan een arts bij een kromme vinger de vinger weer recht willen zetten, terwijl de patiënt misschien vooral van de pijn af wil. Dat zijn twee verschillende doelen, die soms een andere behandeling vragen.”

“Naast wetenschappelijk onderzoek kan Xpert Clinics de data dus gebruiken om direct de patiëntenzorg te verbeteren. Welke behandeling werkt beter bij een bepaalde aandoening of specifieke populatie? Patiënten op hun beurt kunnen het verloop van hun herstel vergelijken met andere patiënten in dezelfde situatie.”

Betere behandelkeuze en meer patiënttevredenheid

Door dit soort zaken van tevoren systematisch uit te vragen, kun je volgens Wouters een beter gesprek voeren en samen een betere behandelkeuze maken – of dat nu therapie, een injectie, een operatie of géén behandeling is. En dat leidt weer tot meer patiënttevredenheid. “Tot voor kort waren er eigenlijk geen tools die behoeften en doelen op een simpele manier inzichtelijk maakten,” aldus Wouters. “In dat opzicht is de PSN een gamechanger. Het instrument is al uitvoerig getest bij patiënten en ook zij zien de meerwaarde en zijn erg positief.

Het gebruik van de PSN vormt een centrale rol in de manier van werken in de dagelijkse praktijk: de “Xpert Way of Working”. Volgens Wouters past dit goed bij de brede trend van gepersonaliseerde, datagedreven zorg, waarbij behandeling zo gericht mogelijk wordt ingezet.
Deze beweging naar ‘passende zorg’ kan op zijn beurt weer leiden tot minder vaak keuze voor operatie en dus goedkopere zorg. “Een instrument als PSN helpt om de juiste zorg op de juiste plek te leveren,” zegt Wouters. “Zorg die aansluit bij de wens van de patiënt. Daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij.”

Benieuwd naar de PSN-tool? Klik hier.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.