Gemeenten tasten in het duister over het aantal Wmo-cliënten waarvoor zij op 1 januari verantwoordelijk worden. De gegevens die zij van het ministerie van VWS krijgen zijn onbetrouwbaar, onvolledig, onduidelijk en komen te laat. ‘Gemeenten kunnen daardoor onmogelijk een zachte landing garanderen voor de nieuwe Wmo’, stelt adviseur Tim Robbe.
Robbe, eigenaar van Robbe & Partners,
Een zachte landing is zeer goed mogelijk, Bart heeft welliswaar gelijk dat er met de gegevens veel mis is, dat is in de praktijk bij gemeentes die al bezig zijn met het bezoeken van de nieuwe cliënten goed te merken. Door nu al met cliënten in gesprek te gaan en cliënten voortdurend te informeren tijdens het overgangsjaar is een zachte landing zeer goed mogelijk. Wij horen echter te veel gemeentes er voor kiezen omdat pas laat 2015 in gesprek te gaan met de nieuwe cliënten. Wmo-wijzer.nl heeft een bewezen zorgvuldige manier van herindiceren ontwikkeld voor de nieuwe cliënten die overkomen naar de Wmo, dus het kan als je maar op tijd begint.
en oormerken dat geld, zodat het ook niet aan iets anders op raakt .
reactie: gemeenten moeten zorgen voor betrouwbare informatie en hebben te zorgen dat hiervoor deskundigen in dienst zijn! Maar als de gemeenten deze taken (indicatiestelling is er niet voor niets!) bij ambtenaren neerleggen die een spoedcursus gehad hebben, ja dan vraag je om misverstanden met uiteindelijk geen ‘sluitende’ portemonnee! Wijkverpleegkundige zijn (segment 1) werken op vraag van een sociaal team en zijn gratis toegankelijk! Laat deze experts hun werk doen! Binnen de peelgemeenten worden er via de pers al geruchten verspreid dat er te weinig gelden zijn voor de WMO! Hoe kun je dit roepen meneer de wethouder? Volgens u zou er 305 euro per inwoner beschikbaar zijn, te weinig zegt u nu al en nu is het nog geen 2015! Getallen liegen er niet om: gemeente Gemert-Bakel had in 2013 een WMO vraag van 535 inwoners. Als je het inwoners aantal pakt: 30.000 en je vermenigvuldigd dit met 305 euro per inwoner kom je op een bedrag van 9. 150.000 euro’s! Wat de gemeente krijgt van VWS om de inwoners tegemoet te komen met hun zorgvragen. En hiervoor kun je toch behoorlijk wat zorg bieden dacht ik zo! Iedereen zal in moeten leveren mekker niet, zet deskundigheid in en draag een positieve instelling! Met zijn allen hebben we dit gecreëerd de een wat meer als de ander maar maak er iets van met de middelen die je wel hebt en door experts!
Wat kost zo’n ‘doorgeefluik’ ons eigenlijk, dat bovendien niet in staat blijkt om gewoon ‘door te geven’? Luiken dicht wat mij betreft.
de informatie die gemeenten van het ministerie van VWS krijgen onbetrouwbaar, onduidelijk en onvolledig is ….
Onbetrouwbaar? Het wordt tijd om te stoppen met het betalen van premie. Dit is onacceptabel.
Van begin af aan hadden de cijfers rechtstreeks door het regionale zorgkantoor geleverd moeten worden aan gemeenten. Eventueel met een check op de CAK-gegevens. Dan had je het redelijk strak gehad.
Ander punt is dat Jan en alleman nog in 2014 vanaf de zijkant in mag stromen vanuit het idee ‘zorgcontinuering’ waar handig gebruikt van gemaakt wordt, hiermee is de kerstboom aan aanbieders 2 voor 12 nog eens enorm gestegen. Als er dan ook nog verschil gemaakt wordt in een granieten PGB-budget en een vloeibaar ZIN-budget, hoef je geen adviseur te hebben die dat constateert, dat is met gezond verstand en wat kennis van de zorgwereld redelijk snel te zien dat het spaak zal lopen.
En vervolgens baseren de gemeenten uit arren moede hun budget maar op gegevens van zorgaanbieders. Waar hebben we al die organisaties voor als ze al niet in staat zijn om doorgeefluik te spelen?