Zorgaanbieders die op zoek zijn naar een nieuw businessmodel moeten zich laten inspireren door mogelijkheden op het gebied van zelfmanagement en preventie. Op dat gebied vindt de belangrijkste doorbraak in de zorg plaats. Dat zegt Jeroen Kemperman, senior manager SPIL (Strategie, Programma’s, Investeringen en Lessen) bij Achmea. Hij is medeauteur van het boek Briljante businessmodellen in de zorg.
Kemperman heeft met meer dan 20
Eens, het initiele businessmodel is 1:1 gelieerd aan wel/niet klant werkelijk centraal.
Check uitwerking 4 thema’s rode draad Improvement Model:
1 Wat is de juridische ordening (publiek / privaat) van de klant en daarmee van de organisatie?
2 Hoe is de bedrijfsmatige basis?
3 Hoe werkt dat uit in producten, medewerkers en middelen (kwaliteit, veiligheid, risico’s)?
4 Wat zijn de resultaten voor klant en maatschappij?
Topvolleyballer Bas van de Goor, die lijdt aan hij diabetes type 1, zegt over zelfmanagement: ‘De kern van zelfmanagement is dat de behandelteams moeten gaan discrimineren, oftewel onderscheid maken, zorg op maat. Het doel als vertrekpunt zou wat mij betreft niet moeten zijn goede bloedsuikers, maar een leuk leven. De vraag die daarbij hoort is: Wat is een leuk leven en hoe kunnen goede bloedsuikers daarbij helpen? Dan start het hele team gemotiveerd aan de samenwerking. De patiënt weet dat hij op bepaalde momenten hulp kan aanvragen en het behandelteam blijft betrokken bij de ondersteuning.’ Lees verder: http://www.overmanagement.nl/actueel/detail/64611
Het zou mooi zijn als Kemperman bij Achmea zelf te raden zou gaan over de vraag welke businessmodellen worden gesteund. Elke zorgvernieuwing die aanbieders voorstellen haalt bakzeil. Schep duidelijkheid en vertel zorgaanbieders bij wie te terecht kunnen als de zorginkoop niet wil of kan luisteren.
Een van de grootste problemen is dat Achmea inkopers denken in budgetten die vaststaan en daarmee concurrentie en vernieuwing onmogelijk maken.
Kemperman ziet dan misschien veel veranderen, ik zie veranderingen die de zorg efficiënter kunnen maken alleen maar stranden.