Kamerfractie D66 roept ziekenhuizen op beter hun best te doen om het aantal patiënten te verminderen dat niet komt opdagen voor een afspraak. D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra zegt in de Volkskrant hierbij te denken aan betere planning, effectievere aanpak van de wachttijden en meer mogelijkheden voor de patiënt om zijn afspraak te plannen en af te zeggen.
‘De patiënt van vandaag is heel
pompoensms.nl heeft jarenlang de sms service geleverd voor MCH en daar met 50% de no show verlaagd. Daarnaast zijn er contacten geweest met de politiek om dit probleem landelijk aan te pakken. Helaas zijn de meeste ziekenhuizen die wij contacten niet te porren om het gratis in gebruik te nemen. De software is gratis en de sms’jes worden op no cure no pay geleverd waardoor men alleen betaald bij succes!
Voor meer info
Remko 0615020231
Adviesburopompoen.com
Een afspraak niet nakomen kan 2 dingen betekenen. Iemand – en dat is de grootste groep – is gemakzuchtig: “ik zie wel of ik dan kan”. Of — en nu wordt het zeer problematisch – iemand kan niet want zijn vrouw (voorbeeld) kreeg plots een herseninfarct (is mij overkomen). En waarom is dat problematisch. Omdat als u 50 euro boete vraagt de Nederlander zo in elkaar zit dat iedereen die niet komt plots (voorbeeld) een herseninfarct of iets anders zeer ernstig heeft gehad, terwijl dat niet waar is. De oplossing (geef ik gewoon gratis). Ieder die niet komt, wordt geregistreerd in de computer. Komt hij of zij alsnog (er was kennelijk iets aan de hand) dan zie je in de computer dat hij of zij nog 50 euro schuldig is. Die komt nergens voor in aanmerking of de 50 euro worden even betaald. Dat is helemaal niet schandalig. Gewoon niet komen is niet alleen schandalig, maar is ook onbeschoft en daar heb je het weer: “Varkens moet je als varkens behandelen” (daar valt vergeten ook onder, velen denken dat zulks een gelegitimeerd argument is; is het ook alleen kost dat 50 euro). Dan zitten we nog steeds met de mensen die door overmacht niet konden komen. Die groep is heel erg klein en jammer – dat hebben ze te danken aan hun medelandgenoten (ik noemde ze varkens) – die moeten een rapport schrijven met handtekeningen van de mensen die een rol hebben gespeeld in dat vervelende traject. Dat is maar een heel heel klein groepje want iets onverwachts en echte overmacht OP HETZELFDE MOMENT komt weinig voor. Daar moeten we naar toe, andere oplossingen resulteren in een beslag op het ziekenhuis of de specialist. Ik voorspel al dat hier reacties op komen, want je mag met een goed idee niet boven het maaiveld uitkomen, maar, sorry, daar lig ik geen seconde wakker van. Die dat geen goed idee vind hoort tot de groep “gewoon een afspraak niet nakomen”. Je hebt dat ook met camera’s. Ik heb daar geen problemen mee, ik overval geen bank. Tenslotte iets over de reacties van Dorien en Rob. De wachttijd wordt verkort door “niet op afspraak komen”, want dan is de volgende eerder aan de beurt. En (voor Rob en Dorien): kunnen we nog normaal Nederlands praten en schrijven: “”minder no shows zijn. Daarnaast is natuurlijk een portal noodzakelijk””. Hoeveel mensen denk je dat dat begrijpen. Gebruik nooit geen vakjargon, want mensen buiten het vak (die ook iets zinnigs kunnen zeggen) haken dan af. Wat te denken (Rob) van: “”Een uur wachten op de uitslag vaatonderzoek wordt i.d.d.”” Daar ben ik nog niet zo zeker van Rob want denk jij wel aan a.c.q.v (haha) En no- show is gewoon : “”afspraak niet nakomen””. Je zegt ook niet tegen mijn moeder van 88, “wel op de show komen mevrouw”. (ze laat misschien meteen haar rokken zakken). Wat een wereld !!!
De meeste hebben er gewoonweg niets te zoeken, alleen het staat chic om bij deze plukkers te horen!
De oorzaken zijn meer omvattend dan alleen patiënten die hun afspraak vergeten. Herinnering (SMS of anders) is een deel van de oplossing. Er is veel meer mogelijk en daar wordt aan gewerkt door ziekenhuizen en ggz instellingen. De gevolgen zijn voor de meeste van hen wel duidelijk.
Dit is iets waar ik eerder over heb gelezen, en zelfs al jaren terug. Spryng schijnt hier de oplossing voor te zijn en jet lijkt mij ook dat een simpele herinnering per SMS, zoals ik die ook al krijg bij mijn tandarst, leidt tot een minimalisering,
http://www.emea.nl/persberichten/olvg-gaat-samenwerking-aan-met-spryng-ter-verlaging-van-no-show-2-40945/
zowel de zorgverlener als de patient moeten goed in de spiegel ‘leren’kijken
Daar komen ze nou pas mee!?
Jaren maar door gedeclareerd over de ruggen van de burgers!
Nou het begint te knijpen, beginnen ze hier zachtjes gezegd over!?(Ze moeten eraan beginnen te denken?)
HET WORDT EENS TIJD!
Onzinnig dat de politiek hier een rol voor zichzelf ziet. Dit lijkt mij een intern probleem voor de ziekenhuizen zelf, waarbij zij alle prikkels al hebben om dit zo goed mogelijk op te lossen.