Medisch specialisten en ziekenhuisbestuurders bekijken elkaar met wantrouwen en verschillen radicaal van mening over elkaars verantwoordelijkheden. Dat blijkt uit een gezamenlijke enquête van Zorgvisie en Medisch Contact onder 266 medisch specialisten en 23 ziekenhuisbestuurders.
Specialisten tonen zich het meest wantrouwend.
Zelf 41 jaar in de Zorg werkzaam, belangrijk is , dat jonge Bestuurders een Visie hebben op Zorg richting 2015/2020.
Het blijft bij meer Burocratie en minder Clientvriendelijkheid. Daar moet de Zorg het wel van hebben , kijkend naar de Privatisering v/d Zorg. O.a.Medi Nova ; etc..
Nu de stof is neergedaald, is het duidelijk dat de resultaten van dit onderzoek robust zijn. Verder onderzoek is daarom niet nodig. Het is nu tijd om de ziekenhuizen weer bestuurbaar te maken. Bestuurders die denken dat zij het vertrouwen wel even herwinnen vergissen zich. Professionals en bestuurders vertrouwen elkaar per definitie niet. Het gaat erom een bestuursvorm te vinden waarbij wantrouwen de bestuurbaarheid minder aantast. ZBC’s geven daarbij een voorbeeld, maar Loek Winter ook. Van alles is mogelijk, behalve doormodderen…
30 jaar na mijn afstuderen lijkt in de hele wereld van de gezondheidszorg niets veranderd. Wat een natuurlijk spanningsveld had moeten worden is een dreigend slagveld zeker na het laatste advies van de RvdV. Teveel managers die besturen en te weinig inhoudelijke professionals die profiteren van wat ze opgebouwd hebben in jaren. Marktwerking, zorgverzekeraars en wie al niet meer dragen eerder bij aan de teloorgang van de kwalitatief nog hoogstaande zorg. Na vele jaren besturen geniet ik weer van de inhoud van mijn vak, dankbare patienten en ver van de bestuurslagen. Wanneer staat de Johan Cruyf van de gezondheidszorg op om eens drastisch te saneren in bestuurs- en managment lagen Waar het Nederlands bedrijfsleven geweldig in slaagt, mislukt de zorg op het punt van wederzijdse loyaliteit en respect. Wellicht zijn er nog plekken waar men tevreden kan zijn! Ik heb ereen!!
Oplossing is simpel: specialisten net als advocaten/notarissen/adviseurs inhuren. Het zkh sluit volume & kwaliteit contracten af en huurt specialisten per uur in, evt. tegen gedifferentieerd tarief. Systeem komt vanzelf in balans: specialist moet aantrekkelijk zijn voor het ziekenhuis en het ziekenhuis moet aantrekkelijk zijn voor de specialist (voorzieningen, case mix etc.). Dit is het marktmodel voor ondernemende professionals; ik heb nog nooit klachten van deze aard gehoord bij b.v. advocaten etc. Bevalt het ziekenhuis niet: ergens anders opdracht aannemen, bevalt de specialist niet: niet inhuren. Klaar.
Sluit me aan bij Frits Klaasse en bij Rob. Zo moeilijk is het niet, of zou het zeker niet moeten zijn. Gewoon hard werken aan samenwerken met de klant boven aan de agenda!
Een ziekenhuis is als een militaire unit met 1 duidelijk doel. Hoeveel managers zijn er in het leger? En als ze er zijn, dan hebben ze een ondersteunende rol en bepalen niet het doel. Maar de militairen, ook de kolonoels, moeten erkennen dat er maar 1 de leiding heeft. Ze kunnen niet allemaal apart het beleid van de eenheid (ziekenhuis) bepalen. Maar de leider moet wel een vakman zijn!
Zolang de artsen blijven roepen dat de patiënt komt voor de arts en het ziekenhuis dit moet ondersteunen en de managers precies het tegenovergestelde roepen zal dit conflict niet opgelost worden. Wanneer gaan we nou gezamenlijk luisteren naar de patiënt en er voor zorgen dat die snel geholpen wordt door goede artsen, verpleegkundigen en ondersteuners in een prettige omgeving waar alles draait om de patiënt.
Interessant onderzoek, en volgens mij voor velen in de zorg een bevestiging van wat men al lang weet. Ik snap soms niet waarom de klassieke battle tussen bestuurders en specialisten voort moeten blijven bestaan. Misschien ben ik te naïef, maar als beide partijen zich aan hun eigen taken en verantwoordelijkheden houden is er niks aan de hand. Het probleem ligt volgens mij in de afstemming van deze taken en verantwoordelijkheden en het vertrouwen dat je in elkaars vaardigheden zou moeten hebben. Uiteindelijk moet de patiënt het uitgangspunt van het beleid zijn, ik heb het idee dat lang niet alle bestuurders daar nog bij stil staan. Uiteraard draait het uiteindelijk om geld verdienen en een goede plek in de markt, maar daarbij moet de core business absoluut niet uit het oog verloren worden.
De doorgeschoten zelfstandigheid van medisch specialisten is een belangrijke reden dat ziekenhuizen in Nederland significant slechter presteren dan in de ons omringende landen. Daar is veel meer teamwork en krijgen specialisten significant minder betaald!
neem een voorbeeld aan belgie, toegenkelijker, en vriendelijker, en goed koper nederland oogarts 90€ belgie 27€ per consult. In Nederland te veel managers in een zieken huis, weg er mee zodat er meergeld overblijft voor de patient.
Buiten een onbeschoft en gigantisch salaris willen de managers (die het verschil niet weten tussen een koortsthermometer en een stetoscoop) ook nog gestreeld worden in hun ego. Natuurlijk moet er wederzijdse controle zijn om uitwassen van beide kanten te voorkomen, maar om daar ruzie over te maken (VAAK TEN KOSTE VAN DE PATIENT; soms de dood van de patient ten gevolge hebbend; Elkerliek Helmond 2006)en het overleg geen kans gevend, zou je niet verwachten van “hoogopgeleide mensen”; zelfs bouwvakkers zijn voor rede vatbaar.
manager de dezelfde “medische opleiding” laten volgen alvorens manager te worden
Misschien is dit geen nieuws voor iedereen die de verhoudingen kent. Voor alle anderen die zich met zorgbeleid en -management bezig houden is dit verplichte kost. De aandacht voor dit thema is zeer terecht en verdient een compliment aan zowel Medisch Contact als Zorgvisie.
alle specialisten weer een eigen praktijk, niemand in loondienst met een manager als baas. onafhankelijkheid is cruciaal voor de patient-arts relatie.
Is dit nieuws?
alle specialisten in loondienst, doen waar zij goed in zijn en de rest overlaten aan anderen (soms)goedkopere medewerkers van hetzelfde ziekenhuis.