Ziekenhuizen hangt een strafkorting boven het hoofd van honderden miljoenen euro’s omdat ze in 2012 en 2013 te veel hebben uitgegeven. De minister neemt dit voorjaar een beslissing over de inzet van het macrobeheersinstrument.
Hoeveel de ziekenhuizen precies moeten terugbetalen
Ik hoop dat de minister maar ook onze vertegenwoordiging op de hoogte is van de actualiteit.
Een ziekenhuis spreekt een plafond af met een zorgverzekeraar, overschrijd het ziekenhuis het plafond dan moet dit worden terugbetaald aan de zorgverzekeraar. Onderschrijd het ziekenhuis dit plafond dan krijgt het ziekenhuis niet betaald. Het geld moet de minister dus halen bij de zorgverzekeraars. VWS houdt krampachtig vast aan het verleden en denkt nog te mogen afrekenen. Dus feitelijk zegt de minister dat de zorgverzekeraars te hoge plafonds afspreken. Wat is nu marktwerking?
Ziekenhuizen wachten op miljoenenkorting! Het is allemaal het gevolg van de DBC financiering. Een oerdom systeem dat elk jaar voor poppenkast zorgt in de financiering. De erfenis van zieke politieke figuren zoals ex minister Klink hebben elk jaar hun nawerking. Ziekenhuizen tobben al jaren met een fout declaratiesysteem. Deze instituten worden gek gemaakt door de zorgverzekeraars want die reuken lont om de gekheid nog groter te maken. Nederland heeft bestuurders en politieke figuren nodig die rationeel kunnen denken – doen en handelen! Daar past geen naam schippers bij!
Lees ook artikel en onze reactie hierop onder.
https://www.zorgvisie.nl/Financien/Nieuws/2015/2/ZorgSaam-verzet-bakens-te-laat-1707970W/#50475
Wanneer er in een jaar meer en duurdere branden zijn dan de brandverzekeraars hebben geraamd, gaan de premies het jaar erop omhoog en betalen de brandverzekeraars de extra schadelast uit de reserves; daar zijn die reserves voor!
Zo ook bij inbraak, glas, diefstal, en ieder andere schadeverzekering.
Zorg was en is in de ogen van een aantal economen en politici een te verzekeren schade. Het is te voorzien en te ramen. De EU stelt aan schadeverzekeraars die zorg verzekeren de verplichting om reserves aan te houden om aan schadeclaims van verzekerden te kunnen voldoen. Waar zijn die 12 miljard euro reserves bij de NL verzekeraars voor nodig als die toch niet worden aangesproken?
Simulatie van marktwerking voor en door ambtenaren was het Advies van de Raad van State: niet doen was het advies. Toch proberen en als het niet gaat is er nog de terugvaloptie zei de Minister en nu zitten we met de dubbel gebakken peren. 2016 is de fatale datum.
Voor de doorberekende kosten zal zorg geleverd zijn, toch?
Wanneer de zorg niet wordt geleverd ontstaat een wachtlijst.
Wanneer vroeger een wachtlijst ontstond werd er wat geld ingepompt en was alles weer op orde…………
Dat werd door de verschillende ministers waaronder Mevr. Borst (was niet een van de slechtste!) uitgevoerd zonder zorgverzekeraars.
Wanneer het huidige systeem volgens de minister VWS niet werkt, dan geeft zij een strafkorting en overruled daarmee de zorgverzekeraars.
Kunnen we toch niet versneld overgaan tot het afschaffen van deze verzekeraars en alle zorgpremies laten innen door de belastingdienst?
NB Zou ook het onverzekerd zijn van een groep Nederlanders oplossen.
Dat kan niet (!) zal worden geroepen, want de belastingdienst heeft geen verstand van de zorg. Maar zorgverzekeraars ook niet veel, want anders zou de minister niet ingrijpen, toch?
Wat zijn we elkaar toch aan het bezighouden! Al eens uitgerekend hoeveel dat kost? Het ‘opruimen’ van de zorgverzekeraars zou een flinke besparing opleveren. Meer dan we nodig hebben om een financieringsgat te dichten.
steeds opnieuw maakt deze mini-ster duidelijk dat zij niet uit is op de beste zorg voor mensen, die zorg nodig hebben. nee, haar beleid blijft erop gericht de zorg betaalbaar te houden voor de belastingbetalers, hoewel de meeste belastingbetalers (nog) geen zorg nodig hebben.
Ziekenhuizen hebben sowieso niet teveel premiegeld uitgegeven, immers de zorgverzekeraars hebben daarover met de ziekenhuizen bindende afspraken gemaakt. Daar houden wij ons aan. Daarmee is het MBI een buitengewoon grof en risicovol middel om in te zetten. Ik vertrouw op de wijsheid bij het ministerie om dit niet in te gaan zetten
tel daar ook nog de recente overheveling van dure medicatie naar de tweede lijn bij op, dan komt er vast een cadeautje er bij..
De opmaat naar het faillissement van het bekostigingssysteem. Gaan we dan weer 10 jaar aan de ontwikkeling van een nieuw systeem werken? Dat zal alleen.maar meer gedoe geven. Dus maak het simpeler en ga terug naar de basisgedachte van het DBC-concept: eenvoudig transparant.