Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea gaat haar klanten betrekken bij de inkoopgesprekken met zorgverleners. Klanten kunnen via een online enquête aangeven wat zij het belangrijkst vinden op het gebied van kwaliteit, prijs, reistijd en controle bij onder andere suikerziekte, hersenbloeding en longkanker. De uitkomsten van de enquête neemt de verzekeraar mee in de inkoopgespreken met zorgverleners.
De uitkomsten worden naast de landelijke
Oud nieuws. Menzis doet dit al jaren via http://www.teamtopzorg.nl En dat zijn echte dialogen. Geen éénrichtingsverkeer, zoals Zilveren Kruis dat met die ouderwetse enquete van plan is.
Als Zilveren Kruis de antwoorden zo wil sturen dat het een sterkere onderhandelingspositie heeft dan is de gekozen methode prima. Maar stel dat Zilveren Kruis werkelijk zou willen weten wat de voorkeuren van haar klanten zijn, dan zou een meer wetenschappelijk verantwoorde methode op zijn plaats zijn. Als zorgaanbieder zou ik in ieder geval niet warm of koud worden van de uitkomsten.