Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 751 resultaten )
Verfijn zoekresultatenEen msb heet niet voor niets bedrijf
De komst van het msb heeft de afstand tussen medisch specialisten en bestuur niet alleen vergroot, ook de relatie is zakelijker geworden. Het msb is een partner van belang en daar zullen beide partijen zich naar moeten gedragen, zegt Jan Andringa, advocaat ondernemingsrecht bij HVG Law.
‘Als niemand dit probeert, verandert er nooit iets’
Discussie over Menzis-plan om met Rom betere uitkomsten te belonen.
Focus: Pareltjes van leefplezier
De Leyden Academy stelt de verlangens van individuele ouderen echt centraal in verpleeghuizen. Hoogleraar Joris Slaets: 'We moeten de zorgbril afzetten en kijken wat het leven de moeite waard maakt.'
Focus: ‘We raken de kern van kwaliteit’
De afdeling intensive care van het Radboudumc gebruikt nog maar tien kwaliteitsindicatoren om te sturen op kwaliteit. 'Met deze indicatoren kunnen we focussen op wat er echt toe doet', zeggen ziekenhuisbestuurder Leon van Halder en afdelingshoofd ic Hans van der Hoeven.
‘Value based healthcare is een buzzwoord’
LUMC-bestuursvoorzitter Willy Spaan heeft niet zo veel op met het gedachtegoed van Michael Porter. Hij wil waardegedreven zorg stapje voor stapje invoeren in het LUMC. 'We willen wetenschappelijk bewijzen dat het leidt tot betere kwaliteit tegen lagere kosten.'
In de praktijk
In de rubriek In de praktijk kinderpsychiater Menno Oosterhoff: 'Loslaten wordt mijn nieuwe houvast.'
Een regionaal spel
De juiste zorg op de juiste plek. Het klinkt zo logisch. Maar het is niet zomaar in praktijk gebracht. Berenschot organiseerde een bestuurlijke dialoog over regierol, randvoorwaarden en welke stappen te zetten.
FOCUS: ‘De markt is in ons vizier gekomen’
In de thuiszorg is het franchisemodel van Home Instead opvallend. Eric Kindt haalde het Amerikaanse concept in 2011 naar Nederland en heeft nu twintig franchisenemers met in totaal 24 vestigingsregio's. Daar komen dit jaar nog tien vestigingsregio's bij.
FOCUS: Springplank voor Willie Wortels
Het Amsterdamse bedrijf NLC helpt uitvinders om hun medisch-technologische vondsten te vermarkten. Onderzoekers in umc's en technische universiteiten weten de weg inmiddels te vinden. Ook medisch specialisten elders raken enthousiast.