Een nieuw ziekenhuis met dertig procent minder vloeroppervlak. Dat is de uitdaging waar de raad van bestuur van ziekenhuis Tergooi de komende jaren voor staat. De basis voor die afname is het programma Zorg Dichterbij, dat met verzekeraar Zilveren Kruis is ontwikkeld.
‘De zorg van de toekomst moet
Digitale toepassingen in patient journey beperken onmiskenbaar het aantal bezoeken in het ziekenhuis. De vraag is of hiermee leegstand gecreëerd wordt (onbenutte ruimtes) of dat je met daadwerkelijk minder m2 toe kan. Besparing van dure vierkante meters wordt door diverse ziekenhuizen al jaren gerealiseerd door toepassing van de patient logistieke software van Logis.P.. Middels toepassing van deze software wordt de tijd die patient doorbrengt voor een poliklinische bezoek in het ziekenhuis verkort, wordt de patient doorlopend geinformeerd waar hij/zij kan verblijven (centraal of decentraal) en over wacht- en uitlooptijden bij verstoringen in het proces. Het ziekenhuis realiseert tegelijkertijd een aanzienlijke productiviteitsverbetering.
Kortom in een goede patient journey gaat digitalisering verder dan alleen digitale afspraken.