Uit een vergelijkend promotieonderzoek naar wijkverpleging in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Denemarken blijkt dat Nederland is doorgeschoten in de bureaucratisering en het ‘managementisme’ in de zorg. Dat meldt het Research Magazine UM.
Hannerieke van der Boom promoveert 25
Ik wil geen informatie maar graag even reageren op het Telegraafartikel van afgelopen zaterdag 21 juni…..
EEN ARTIKEL NAAR MIJN HART!!
Geen idee waar ik “mijn ei” kwijt kan, vandaar dat ik mij richt tot dit algemene emailadres….Hopelijk komt het via deze weg op de plaats van bestemming….wat de plaats van bestemming ook moge zijn….
Wat een supergoed en zéér herkenbaar artikel!! De Amsterdam Thuiszorg in de Diamantbuurt heeft blijkbaar net zo’n betrokken team als wij, het extramurale team van De Diem uit Diemen van Cordaan….Wij zijn een aantal jaren geleden heel kleinschalig begonnen, maar door fusie (van Cordaan) etc. steeds groter geworden en het één en ander brengt (het lijkt wel per máánd!!) meer administratieve rompslomp met zich mee!! Ongekend en zéér nutteloos! En….nog belangrijker: het gaat ábsoluut ten kostte van de kwaliteit die we aan zorg kunnen leveren! Ik roep het in bijna alle vergaderingen maar vecht voor mijn gevoel tegen de bierkaai…Er zitten ook teveel managers tussen. Want mijn directe zorgmanager begrijpt ons voor een groot deel wel…maar krijgt ook maar “alles” van hoger hand (manager op manager < mensen die het blijkbaar "goed" kunnen bedenken maar er ábsoluut geen weet van hebben hoe het in de praktijk wérkt! ) opgedragen. Ik heb al een paar keer gevraagd of het dan niet mogelijk is "die hoge Pieten" bij ons simpelweg uit te nodigen en ze het uít te leggen dat we hier zéker door failliet gaan... Maar dit lijkt niet te lukken.. Mijn vraag bij deze is dan ook: HOE NU VERDER?? Hoe kunnen we samen sterk staan en "men" bewijzen dat we op deze manier níet op de goede weg bezig zijn ondanks ons allen, ons állerbeste wil!! We willen heel graag zórgen voor onze medemens en géén administratieve baan die alleen maar geld kóst én, nógmaals, HELAAS ten kostte van de zorg van de client gaat!!! ...TRIEST! ...(en érg!) met vriendelijke groet, Paula van Doorne