Zorgbestuurders vergeten vaak de ict vroegtijdig te betrekken bij fusietrajecten. De kosten kunnen daardoor enorm oplopen en bovendien raken medewerkers gefrustreerd. Gerwin Doornwaard, projectleider Ifective, adviseert bestuurders om vanaf het begin een informatiemanager te benoemen.
Zorginstellingen vinden ict niet heel erg
Bestaan thin clients nog?
Zorginstellingen vinden ICT wel degelijk belangrijk. In het meerjarenbeleid van steeds meer zorgorganisaties zijn innovatieparagrafen waar te nemen waarin de ambitie staat beschreven om cliënten en mantelzorgers met e-health te ondersteunen. Bestuurders zijn zich echter niet altijd bewust van de ICT-gerelateerde risico’s die zij lopen bij een fusietraject. Vanuit hun verantwoordelijkheid zouden zij bij een beoogde fusie moeten laten onderzoeken welke risico’s zij met de ICT systemen van de fusiepartner in huis halen en wat de financiële consequenties daarvan zijn. In aanvulling op de gebruikelijke financiële en juridische due diligence zou er ook een software due diligence moeten plaatsvinden. Het economisch kwantificeren van de risico’s voortvloeiend uit de ICT systemen maakt vooral duidelijk met welke risico’s rekening moet worden gehouden en wat dit betekent voor de onderliggende business case. In hooguit een paar weken kunnen bestuurders via een software due diligence inzicht krijgen in tot dusver verborgen kosten die een negatief effect op de te verwachte voordelen kunnen hebben. Op basis van dat inzicht kunnen zij vervolgens onderbouwd besluiten hetzij de fusieplannen te wijzigen hetzij gerichte maatregelen te treffen voor de toekomstige (gefuseerde) operatie. Bezint eer ge begint.
Het simpelweg stellen dat je door NEN7510 te ‘implementeren’ (oftewel aan de NEN-eisen gaan voldoen) de oplossing biedt is overigens niet voldoende. NEN7510 is immers niet meer dan een beschrijving van een stel eisen waar je aan moet voldoen. De vraag is dus: wat moet je doen om een toets tegen die eisen te kunnen doorstaan? En dat komt zoals altijd neer op het (beter) inrichten van de besturing en de werkwijze van die organisatie. Dat laatste vergt steeds een verstandig gekozen managementsysteem dat de eisen van NEN7510 (of andere eisenpakketten) goed dekt. Zulke systemen worden bij steeds meer zorginstellingen toegepast.
Fusieperikelen bij zorginstellingen verschillen overigens niet noemenswaardig van fusieperikelen in andere branches. Er valt dus veel te winnen door een standaard te volgen die ook in andere branches breed wordt toegepast.
Er wordt nu ook best nagedacht over de ICT. Ook bij fusies. Het probleem is echter vaak dat dit vooral de techniek betreft, en dat er iets belangrijks voorafgaat aan die techniek, namelijk de organisatie.
In een fusie zie je altijd verschillende werkwijzen, verschillende tools, en verschillende culturen bij elkaar komen. Dat vergt dus hoe dan ook een zekere vorm van standaardisatie en van keuzes maken. Een slimme benadering, waarmee veel tegenstellingen kunnen worden voorkomen, is dan om een externe standaard te kiezen die door alle bijeen te voegen onderdelen wordt gevolgd.
Tja, eigenlijk wel heel droevig dat je aan dit onderwerp nog een artikel kunt wijden. Wat hier staat had ook 15 jaar geleden geschreven kunnen worden en is voor elk bedrijf al jaren de gewoonste zaak van de wereld. De auteur heeft natuurlijk gelijk maar het geeft nogmaals aan hoe verschrikkelijk droevig het gesteld is met het kennisniveau van bestuurders in de zorg. En nog erger, ze worden er niet eens op afgerekend. Die informatiemanager heb je overigens niet alleen voor een fusie nodig, die hoort er continu rond te lopen.