Zorgverzekeraars moeten de controle van declaraties intensiveren en steviger inzetten op fraudebestrijding. De Nederlandse Zorgautoriteit ziet weliswaar vooruitgang, maar is nog steeds ontevreden over de inspanningen van Zorgverzekeraars. Dat blijkt uit een onderzoek naar de rechtmatige uitvoering van de zorgverzekeringswet over het jaar 2012.
In het onderzoek heeft de NZa
Bij die bedrijven, waar veel zorgverleners werken, valt meer te halen dan bij kleine zelfstandigen, overigens deze laatsten zullen de kluit mi niet zo belazeren als in die grote bedrijven.
Daarom is kleinschaligheid niet zo gek?
Het zou daarnaast goed zijn wanneer zorgaanbieders zichzelf ook toetsen en transparant zijn over inzet en verantwoording; niet alleen of zozeer op het niveau van urenverantwoording, maar vooral op de initiele inrichting van de organisatie. In welke mate is de klant/burger/verzekerde navolgbaar in het vizier? Op het Wat, Waarom en Waartoe van de zorg en dienstverlening? En daarbij zou het moeten gaan om zowel harde (klanteis in relatie tot begroting, deskundigheid en formatie) – als zachte indicatoren (inbreng klant, kwaliteit van leven, waardering in breder opzicht). Check als zorgaanbieder en zorgverzekeraar de beschikbaarheid van een geaccrediteerd kwaliteitskeurmerk op basis van onafhankelijke toetsing (externe audit). Dit laatste is al een gunningscriteria van zorgverzekeraars, maar het Improvement Model (vanuit stichting beheer improvement model) geeft extra inzicht en garantie omdat ook bedrijfsvoering, prestatiebekostiging, wet en regelgeving en maatschappelijke verantwoording op klantniveau in haar scope heeft opgenomen. Interessant tot slot; het Improvement Model is een initiatief vanuit het werkveld en er zal in 2014-2015 uitrol plaatsvinden met zorgorganisaties die zelf het voortouw nemen!