Afschrikking en bewustwording kunnen een grote rol spelen bij fraudebestrijding. Dat blijkt uit de scriptie van Melanie van Gulik naar aanleiding van de afronding van haar master Forensische Criminologie aan de Universiteit Leiden. Zij deed een onderzoek bij Zorgverzekeraars Nederland (ZN) naar fraude door zorgaanbieders.
De scriptie richt zich op fraude
Waar hebben we het over? 2013. Cijfers over fraude. Afkomstig van verzekeraars. De Rechter wordt er niet bijgehaald. Verzekeraars zijn goudeerlijke lui, 100% altruïstisch en kennen geen eigen belang, dus geen fraude voor eigen gewin. Alles op alles zetten voor de verzekerden.
In 2013 voor 350 miljoen euro gelden teruggehaald middels controle. Controle is de broodwinning van verzekeraars. Van die 350 miljoen is 9.4 miljoen vastgesteld als echte fraude.
‘Daarvan is 9,4 miljoen aan daadwerkelijke fraude vastgesteld, vooral PGB-fraude, maar ook ziekenhuis en farmacie. –
See more at: http://www.skipr.nl/actueel/id19049-zorgverzekeraars-besparen-356-miljoen-euro-door-controles.html#sthash.RQ6JixOG.dpuf
9.4miljoen euro ‘echte’ fraude. Vooral PGB. Dat zijn niet de zorgaanbieders die nu door Melanie van Gulik in de hoek worden gezet.
Hoeveel ‘echte’ fraude wordt nu per jaar gepleegd door zorgaanbieders?
Waar hebben we het dus over? Op een omzet van 45 miljard euro Zvw zorgverzekeraars?
Voor de kwaliteit van de zorg wordt nu Zweden gebruikt. Single source model land. Systeemmodel Zorgstelsel 2006 was juist bedoeld om middels marktwerking betere kwaliteit tegen lagere prijs te verwezenlijken.
De verzekeraars zelf leveren niet wat zij belooft hebben aan de politici.
Zij leveren minder kwaliteit, en streven niet eens naar betere kwaliteit, maar wel tegen hogere kosten dan de Zweden.
Dus ja, wat is nu fraude?
‘Het verhoogde fraudebewustzijn kan bovendien leiden tot meer motivatie bij verzekerden om de nota te controleren.’
Grappig. Laat verzekeraars dan maar beginnen met nota’s te sturen die voor verzekerden controleerbaar zijn! Netto prijzen! In detail!
Verzekeraars geven op hun nota’s alleen totaal bedragen met beschrijving farmaceutische hulp, huisarts, ziekenhuis, maar niet de specificaties waaruit die zorg of hulp heeft bestaan. Details ontbreken om als verzekerde e.a. te kunnen controleren. Verzekeraars volstaan tot nu toe met doorverwijzen naar de zorgaanbieder zelf. Die moet de verzekerde maar uitleggen wat e.a. inhoudt. Prijsinformatie is voor zorgaanbieders onmogelijk te geven; verzekeraars besteden onderhands aan en de prijzen die bijvoorbeeld apotheken declareren volgens de Z-index Taxe KNMP is niet de prijs die verzekeraars betalen aan de leveranciers. Waar blijft het verschil? Wat is criminaliteit?
De Masterscriptie is geschreven aan de hand van een literatuurstudie en gesprekken met zorgverzekeraars. Verzekerden, zorgaanbieders, toezichthouders en overheids- en semi-overheidsorganen zijn niet gehoord.
Melanie van Gulik heeft aan de slager gevraagd hoe de bakker zijn brood bakt: altijd te bruin, altijd te duur en altijd minder dan was beloofd was het antwoord. Je kan die bakkers niet vertrouwen.
Maar met het vlees is niets mis.