Het zorgideaal 2.0 dat de patiënt zelf de informatie over zijn aandoening vergaart en bespreekt met zijn arts, is vooralsnog fictie, aldus anesthesioloog Joris Broeren in Medisch Contact.
Lucien Engelen van het Radboud Reshape
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanLucien Engelen van het Radboud Reshape
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Juist het feit dat er veel obscure websites en medische fora online staan, zou de voor de specialist een reden moeten zijn om die patiënt daarbij te helpen. Misschien niet afwachtend tot hij de infomatie die de patiënt heeft gevonden te beoordelen, maar juist actief.
Zet zelf gerichte informatie op internet, zorg ervoor dat je (potentiële) patiënt je online kan vinden, of zelfs het gesprek met je kan aangaan, via e-consults, een eigen forum, een wekelijks online voorlichtingsuurtje over een aandoening. Help de patiënt de juiste informatie vinden.
Elke patiënt is natuurlijk anders en heeft verschillende verwachtingen en wensen als het gaat om de diagnose, de behandeling, medicijnen die kunnen helpen en het optreden van de zorgverlener of specialist van wie hij afhankelijk wordt. Maar patiënten willen anno 2011 gehoord en serieus genomen worden wanneer zij een behandeling moeten ondergaan of op zoek zijn naar antwoorden voor hun medische klachten. Dat is geen
uitzondering maar steeds meer de leidende norm in de samenleving. Patiënten en zorgvragers zijn de “experts” van hun ziekte, de gevolgen voor hun dagelijks leven en de veranderingen die dit met zich mee brengt voor hun (leef)omgeving en relaties. Ze verwachten terecht van zorgverleners en specialisten dat zij luisteren en aandacht hebben voor hun vragen en de beleving die daar een rol bij speelt. Ze willen de medische expertise houden waar hij het beste thuis hoort: bij opgeleide en deskundige zorgverleners en specialisten. Ze vragen om een dialoog waarbij ruimte voor nieuwsgierigheid, kritiek,begrip en openheid is die de betrokkenen kan helpen om gezamenlijk de weg te vinden met het meest gunstige perspectief op herstel of tenminste behoud van kwaliteit van leven. Zorgverleners en specialisten die de uitdagingen die daarbij horen niet uit de weg gaan kunnen samen met hun patienten de zorg realiseren die hoogwaardig blijft als het gaat om zowel menselijke kant als nieuwe (behandel)technieken en innovaties.
Huh? 2011? Ik zou zeggen, kom onder die steen vandaan.