Bestuurders van zorginstellingen moeten durven om de toekomst van hun eigen instelling ter discussie te stellen als de zorg voor cliënten daarmee verbetert. Een zorginstelling mag overbodig worden.
Dat zegt Paul van der Heijden,
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanDat zegt Paul van der Heijden,
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Het verhaal van Paul van der Heijdwen klinkt me heel goed in de oren. Nu nog zorgen dat het ook tussen de oren van de Raden van Toezicht (en de bestuurders)komt….
”Governance in de zorg heeft volgens de commissie De Kluiver andere kenmerken dan de governance bij ondernemingen buiten de publieke sector. Niet het belang, de winst, de groei en de continuïteit van de eigen onderneming staan centraal maar het belang van de klant.”
De beste deal is die van win-win; zowel voor de profit als de non-profit. Echter bij de zorgsector gaat het om win-win-win; naast het belang van de individuele klant, ook het aantoonbaar dienen van het samenlevingsbelang.
Als dit klopt dan is er ook een win voor de organisatie en duurzaam bestaanrecht. Uiteraard mits de juridische basis klopt en er sprake is van een initieel businessmodel; want zonder een gezonde bedrijfsmatige basis geen duurzame zorg.
Het Improvement Model (in 2013 geaccepteerd door Raad voor Accreditatie) rafelt uiteen en zet de zaak in de totale context scherp vanuit de positie van de klant, ook de Governance.
Zie voor meer informatie de medische innovatie special 2015 die in mei zal worden uitgegeven en http://www.novire.nl