Om welke concessiehouders het gaat, maakt de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) niet bekend. Wel is bekend dat een concessiehouder een aanwijzing kreeg voor de wijze van klachtenbehandeling, een voor de wijze van klachtenbehandeling en een voor het contracteerbeleid en de toegankelijkheid van de zorg. Voor 1 februari moeten deze zorgkantoren hun beleid verbeteren.
Zorgkantoren scoren minder
In het algemeen scoorden de zorgkantoren minder goed op het proces van de klachtenbehandeling en de manier waarop de pgb-aanvragen zijn uitgevoerd. In vergelijking met 2006 zijn er volgens de NZa al verbeteringen in gang gezet. De informatievoorziening aan consumenten is duidelijker geworden en consumentenorganisaties worden meer bij het inkoopbeleid betrokken. Ook stimuleren zij zorgaanbieders in hun kwaliteitsbeleid.
Centraal Administratie Kantoor
Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) presteerde volgens het NZa-rapport minder dan in 2006. De NZa heeft het CAK een aanwijzing opgelegd voor de klachtenbehandeling. Voor 1 februari 2009 moet de klachtenbehandeling zijn verbeterd en moet het CAK zich hiervoor expliciet verantwoorden. (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)
Lees ook:
Achmea Zorgkantoor in hoger beroep tegen NZa
CAK gaat dossiers sneller afhandelen
VWS laat CAK onderzoeken