‘Als een cliënt is besmet met corona of als er sterke verdenkingen zijn hiervoor, moeten werknemers hun werk veilig en met bescherming van hun gezondheid kunnen blijven uitvoeren. Als de werkgever die bescherming niet kan bieden en dus niet kan zorgen voor de juiste en voldoende beschermingsmiddelen, dan vind ik dat een werknemer mag zeggen: “Op deze manier kan ik de gevraagde zorg niet verlenen en dat mag je als werkgever ook niet van mij vragen”.
Dat zegt Martijn van de Mortel,
Ik werk in de thuiszorg. Een van onze cliënten is mogelijk besmet. Sinds juli zijn we verplicht onze cliënten onze dienst te laten aftekenen op ons mobiel, in de Thuiszorgplanner app. Laatst was in het nieuws dat mobieltjes vol zitten met virussen en bacteriën. Ik vrees dus kruisbesmetting via onze mobiele telefoons, maar mijn werkgever reageert hier ontkennend op.
Wat is uw standpunt hierin?
Namens advocaat Martijn van de Mortel:
‘Dat personeel is evenzo in dienst en daarvoor geldt hetzelfde als voor een verzorgende en helpende.’
Wij wonen in een ADL-woning niet behorende bij Fokus. Hoe zit dat met ADL-personeel? Zij zijn formeel geen verzorgenden maar wel zorgend (helpend) personeel in ons gevel van een zorginstelling.