Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Zorgverzekeraars denken teveel aan geld en eigenbelang

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie en Skipr. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Zorginkoop gaat vooral over het geld en beheersing van de kosten. Aandacht voor kwaliteit is er dit jaar tijdens de inkoopgesprekken tussen zorgverzekeraar een ziekenhuis of zbc nauwelijks.
Zorgverzekeraars denken teveel aan geld en eigenbelang

Dit is een van de constateringen

Registreren

9 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. De heer Hasekamp maakt zich ervan af dat de zorgverzekeraars veel besparingen hebben gerealiseerd. Dat kan hij niet berekenen en het is natuurlijk ook niet waar. Want waar tegenover zet hij wen eventueel bedrag tegen af?
    En over kwaliteit wordt er niet gepraat want daarvan hebben de vertegenwoordigers van de Zorgverzekeraars geen verstand. Dat is geen verwijt want daarvoor zijn ze niet opgeleid. Men komt niet verder dan ‘minimale aantallen’ en daarvoor heb je de zorgverzekeraars niet nodig.
    Kortom, er is nog steeds geen aanleiding om de rol van zorgverzekeraars te laten voortbestaan.

  3. Menzis voelt zich totaal niet aangesproken door de heren advocaten van AKD. Natuurlijk hebben we het veel over geld. Het gaat ook over HEEL VEEL geld. En kwaliteit of inhoud spelen wel degelijk een echte rol in de onderhandelingen.
    Wat wel klopt is dat wij in 2012 de goede ZBC’s niet de ruimte hebben kunnen geven die zij wel verdienen. Maar dat gaat over 2-3% van de ziekenhuiszorg.

  4. De constatering van Pieter Hasekamp dat we moeten ontschotten is juist, daardoor wordt er nu pennywise pound foulish gewerkt. De zorgverzekeraars hebben echter ook boter op het hoofd want gaan primair voor de eigen winst. Het drukken van kosten doen ze voor zichzelf. Roepen dat je de belangen van de consument behartigt en namens hen doelmatigheid en toegankelijkheid van de zorg in het oog te houdt is praten voor de bühne. Al je dat echt zou illen dan moet er op procesinnovatie in de zorg gestuurd worden en dat doen ze niet. Het is nu puur sturen op goedkoop inkopen, welke kwaliteit de patient krijgt interesseert inkopers helemaal niets. Die gaan alleen voor hun eigen bonus.

  5. Ik lees: “Aandacht voor kwaliteit is er dit jaar tijdens de inkoopgesprekken tussen zorgverzekeraar een ziekenhuis of zbc nauwelijks.” en “bij zorginkoop wel degelijk ook steeds meer aandacht voor kwaliteit, maar dat is een groeiproces.”
    De aandacht voor kwaliteit is van niet naar nauwelijks
    gegroeid.

  6. Niks nieuws onder de zon. De verzekeraars bekommeren zich zowiezo niet om hun verzekerden. Alles om zo min mogelijk kosten te maken en de patient en zorgverlener zo veel mogelijk uit te knijpen.
    De realiteit is weerbarstiger dan de mooie reclamepraatjes

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.