Drie jaar na de invoering van de Zorgverzekeringswet concludeert de vereniging innovatieve geneesmiddelen Nederland (Nefarma) dat zorgverzekeraars slechte ondernemers zijn. Na analyse van de geneesmiddelenmarkt stelt Nefarma vast dat verzekeraars er alles aan doen om maar niet te onderhandelen met zorgaanbieders.
Juist het onderhandelen tussen verzekeraars en
De marktwerking is nog maar pas begonnen. Waar hebben we het over.De een heeft het over hypocriet de ander veronderstellingen , etc..Belangrijkst vind ik , wat vind de CLIENT. Daar gaat het om.Laten we eerst vragen , wat de Client wil , en daarna pas verder discussieren.Het is nog steeds ; de CLIENT bepaald en niet de hulpverleners.( Zelf werkzaam in de Zorg vanaf 1970)
Wat Rutteman zegt, klopt naar mijn idee. Uiteraard wens ik geen complottheorie te poneren, maar dit heeft wel veel te maken met een verstoorde machtsbalans.
Er zijn nog maar een paar grote zorgverzekeraars en die zijn bezig met geld verdienen. Natuurlijk is winstgevendheid erg belangrijk. Toch hoop je dat ze oog hebben voor de kwaliteit van zorg.
Als goedkopere medicijnen net zo goed werken is dat prima; als iemand van de goedkopere versie last krijgt van bijwerkingen moet de patient het oude medicijn terug krijgen.
En van die reclamezuilen in de wachtkamer van een apotheker of fysiotherapeut ben ik allerminst gecharmeerd.
Of de conclusie van Nefarma gerechtvaardigd is dat ‘Zorgverzekeraars slechte ondernemers zijn’ kan ik op basis van het artikel niet beoordelen. Wel is het een feit dat veel ondernemers in de geneesmiddelenmarkt de kwaliteit van hun onderneming kunnen aantonen met onafhankelijke certificering zoals ISO, HKZ en dergelijke. Geen enkele zorgverzekeraar kan met onafhankelijke certificering aantonen dat bij hen de kwaliteit geborgd is. Wel schermen zij met excuses zoals toezicht door de Pensioen en Verzekeringskamer, de Nederlandse Bank en de Autoriteit Financiele Markten, maar in feite staat elke branche onder toezicht van een bepaalde autoriteit. Zo staan instellingen in de gezondheidszorg onder toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Desondanks hanteren diverse Zorgverzekeraars lagere vergoedingen voor zorgaanbieders die niet over een kwaliteitscertificaat beschikken. Deze houding van de zorgverzekeraars, met hun weigering om voor zichzelf onafhankelijke certificering te hanteren, wekt een hypocriete indruk. De veronderstelling van Nefarma over het slechte ondernemerschap van de zorgverzekeraars kan ik me daarom goed voorstellen.