Kwaliteit

Kwaliteit

Bergman Clinics-ceo Emile van Oorschot: ‘Ik verbaas me over het woord concurrentie’

Emile van Oorschot geeft leiding aan een van de snelst groeiende bedrijven in de zorg: Bergman Clinics. Om de zorg overeind te houden, zullen heel veel zorgaanbieders betere keuzes moeten maken, vindt hij: “Je moet je afvragen: waar ben ik van, waar ben ik echt goed in en hoe ga ik mijn organisatie fit maken om de zorgvraag aan te kunnen?”
Dure geneesmiddelen
Op de foto: CZ-bestuursvoorzitter Joep de Groot en Treatmeds-bestuurder Jeroen Nugteren

Samenwerking dringt duur medicatie- en zorggebruik terug

De samenwerking tussen ziekenhuizen en verzekeraars rond dure geneesmiddelen werpt haar vruchten af. In drie jaar tijd heeft regiebureau voor dure medicijnen Treatmeds met haar interventies 34 procent minder medicatiegebruik gerealiseerd, 1.911 dagbehandelingen voorkomen en 43 miljoen euro bespaard. De besparing kan oplopen tot 400 miljoen euro. 
Kwaliteit
Op de foto: Dr. Lineke Verkooijen, gepromoveerd op Ondersteuning Eigen Regievoering en voormalig verpleegkundige, docent en lector

Opinie: De zorgvrager is afhankelijk van de zorgverlener

Een gesprek tussen RVS-voorzitter Bussemaker en rapper Hutak over de afhankelijkheidsrelatie tussen een zorgvrager en zorgverlener zette Lineke Verkooijen aan tot het schrijven van een column.
Verpleging en verzorging

Opinie: Blijf scherp op hygiëne en infectiepreventie

Goede hygiëne en infectiepreventie zijn onmisbaar in de verpleeghuiszorg. Daarom voerde de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) onlangs opnieuw een steekproef uit bij tien verpleeghuizen. In het programma Samen werken aan infectiepreventie werken we sinds 2022 al aan het verbeteren van infectiepreventie in verpleeghuizen. En dat blijft hard nodig. Waarom?
Tech
Jet Bussemaker Foto Paul Tolenaar

Opinie Jet Bussemaker: AI hakt de Gordiaanse knoop niet door

Minister Agema heeft de ambitie om de regeldruk drastisch te verminderen. Maar hoe? Hoewel artificiële intelligentie en digitalisering kansen bieden om regeldruk te reduceren, zijn ze zeker geen heilige graal.
Financiën

JBZ-team voorkomt dertig afspraken per oudere patiënt

Een nieuw team in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) maakt voor veelal oudere patiënten met meerdere chronische aandoeningen op de polikliniek één behandelplan. Dat voorkomt dat patiënten van afspraak naar afspraak ronddobberen in het zorgsysteem. Uitdaging van de samenwerking tussen de verschillende vakgroepen is niet medisch-inhoudelijk, maar financieel.  
Ziekenhuiszorg
Op de foto: arts-onderzoeker Eva Cohen

‘Soms moet je tegen heilige huisjes schoppen’

De verspilling van wegwerpmaterialen wakkerde bij Eva Cohen (28) een groen vuurtje aan. Via onderzoek, onderwijs en de zorg bouwt zij aan een duurzame zorgsector. “Patiënten willen klimaatvriendelijkere keuzes maken wanneer deze niet afdoen aan de kwaliteit.”
Ziekenhuiszorg

Kankerinstituten gaan zorg effectiever en betaalbaarder maken

KWF en het Nederlands Kanker Instituut- Antoni van Leeuwenhoek (NKI-AVL) sluiten een vijfjarige strategische samenwerking. Het instituut krijgt jaarlijks 19 miljoen euro om baanbrekende innovaties zo snel mogelijk naar de patiënt brengen.
Kwaliteit
Wachten

‘De wachttijd? Twee, vier of zes weken’

Ondanks dat de Nederlandse Zorgautoriteit de regels voor transparantie van wachtlijsten voor zorgorganisaties per 1 september heeft aangescherpt, is de informatie bij ziekenhuizen onvindbaar, incompleet en onduidelijk. Navraag bij de poliklinieken levert nog meer vraagtekens op.

Over kwaliteit

Kwaliteit in verschillende zorgsectoren

Overal in de zorg is men druk bezig met het verbeteren van kwaliteit. Zo proberen ziekenhuisbestuurders in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van de behandelingen. Zorgverzekeraars gebruiken kwaliteitsgegevens bij de zorginkoop.

Lees meer

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen proberen in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van hun behandelingen. Zij gebruiken hiervoor uitkomstindicatoren.

Kwaliteitsbeleid

DICA, het Dutch Institute for Clinial Auditing ‘maakt de kwaliteit van zorg inzichtelijk met betrouwbare vergelijkingen en analyses’. Het instituut is opgericht in 2009 en begon met hoofdzakelijk registraties voor verschillende kankersoorten. Inmiddels zijn er 21 registraties voor meerdere disciplines en diverse aandoeningen. Ziekenhuizen krijgen inzicht in het succes en de kosten van behandelingen en kunnen hun zorg direct aanpassen. DICA is een samenwerkingsverband van specialisten, patiënten en zorgverzekeraars. DICA meet feedback van patiënten met Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs). Eerst moesten ziekenhuizen hun registraties zelf betalen, maar in 2017 nemen de zorgverzekeraars de bekostiging over. De registraties hebben al geleid tot opvallende successen: zo daalde de sterfte na darmkanker van 6 naar 2 procent en liep de peri-operatieve sterfte bij alvleesklierkanker terug van 5 naar 4 procent.

Een ander initiatief is Meetbaar Beter. Dit is een programma van aangesloten hartcentra dat werkt aan de verbetering van de kwaliteit en transparantie van hartzorg. Meetbaar Beter gebruikt daarvoor ‘patiëntrelevante’ uitkomstindicatoren. Er doen veertien hartcentra mee en vijf interventiecentra. Zij passen de gegevens toe in hun kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit meten in de vvt

Sinds de verschijning van de zwarte lijst met verpleeghuizen is er veel te doen over de kwaliteit van verpleeghuizen. Voor de verbetering hiervan heeft staatssecretaris Martin van Rijn 435 miljoen euro uitgetrokken. Maar hoe meet je kwaliteit van verpleeghuiszorg? Het kwaliteitskader verpleeghuiszorg moet hierbij helpen. Hiermee zijn zorgaanbieders verplicht om kwaliteitsinformatie over het functioneren van hun instelling aan te leveren. Het kwaliteitskader bevat geen harde bezettingsnorm. In het kader staat dat er voldoende personeel moet zijn met de juiste kennis en kunde. Dat zou, afhankelijk ook van de zorgbehoefte, een op acht maar ook twee op acht bewoners kunnen zijn. De basis van de kwaliteitsstandaard is het leveren van maatwerk en van elkaar leren.

Kwaliteit meten in de ggz

Het gebruik van Routine Outcome Measurement-vragenlijsten (ROM) biedt behandelaren en patiënten informatie over de effectiviteit van behandeling.

Zorginstituut Nederland

Het Zorginstituut stelt standaarden vast voor de kwaliteit van zorg. Jan Kremer is voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. Op de meerjarenagenda zet het instituut een overzicht van kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten die voorrang hebben. Dit zijn zorgvormen en aandoeningen waarmee veel mensen te maken hebben, of onderwerpen die zorgprofessionals zelf urgent vinden. In eerste instantie moeten zorgpartijen zelf door goed samen te werken een kwaliteitsstandaard ontwikkelen. Lukt dat niet, dan kan het Zorginstituut zijn doorzettingsmacht gebruiken en zelf de standaard vaststellen. Dat gebeurde bij de zorgstandaard geboortezorg waar het overleg over de zorgstandaard na twee en een half jaar onderhandelen, klapte. Het Zorginstituut zette ook door bij de zorgstandaard intensive care en bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.

Uitgelicht congres

Masterclass Getting Things Done voor Succesvolle Teams

Regio Utrecht

Topsprekers over transitie

Regisseren van samenwerking in de zorg

Nyenrode Business Universiteit

Masterclass Toezichthouders in de zorg van nu

Villa Heidebad