Kwaliteit

Ziekenhuiszorg

‘Trek lessen uit kinderhartchirurgie bij herverdeling kankerzorg’

Impactanalyses kunnen zoveel informatie bevatten dat het onmogelijk wordt om alle knelpunten op te lossen. Wisselende politieke overtuigingen kunnen bovendien de uitkomst beïnvloeden. Dat zegt onderzoeker Pim den Boon in een reactie op de op handen zijnde herverdeling van de oncologische zorg en vaatchirurgie. Den Boon promoveert op het onderwerp concentratie en spreiding van medisch specialistische zorg en hoopt dat daar lessen uit worden getrokken. 
Kwaliteit
AvL Kwaliteitsmanagement

Kwaliteit aantonen is meer dan alleen vinkjes zetten bij Antoni van Leeuwenhoek

Het Antoni van Leeuwenhoek heeft een eigen kwaliteitsmanagementsysteem ontwikkeld om de kwaliteit van zorg aan te tonen en continu te verbeteren. Het ziekenhuis wil daarmee meer transparantie bieden en breed inzicht geven in de kwaliteit van zorg.
Ggz

Poll-uitslag: Kleine zorgaanbieders tellen te weinig mee maar zijn onmisbaar

Zorgvisie peilde de mening van lezers met de stelling: De kleine aanbieder telt te weinig mee in de zorg. Van de 26 reacties waren 22 lezers het hiermee eens. Kleine zorgaanbieders hebben een belangrijke rol binnen het zorgsysteem, maar tellen te weinig mee, vinden de lezers. Volgens de lezers zijn kleine zorgaanbieders juist nodig om de zorg te kunnen laten functioneren.
Kwaliteit

Ziekenhuizen maken borst nat voor grote herverdeling kankerzorg

Na de plannen voor de transformatiegelden van het Integraal Zorgakkoord kunnen ziekenhuizen en de zeven oncologienetwerken nu ook aan de slag met transformatieplannen voor de regionale herverdeling over ziekenhuizen van oncologische en vaatchirurgische ingrepen. Bestuurders maken zich nu al zorgen over de reisafstand voor patiënten in landelijke gebieden, zoals Zeeland en Friesland. 
Kwaliteit
Martien Bouwmans, zorgstelselkenner en schrijver van Het zorgstelsel ontrafeld

Opinie | Inkoopafspraken kunnen samenwerking zorg en welzijn versnellen

Samenhang en samenwerking tussen zorg en welzijn, tussen eerstelijnszorg en het sociaal domein komt maar moeizaam tot stand. Lokale projecten of vormen van ‘domeinoverschrijdende bekostiging’ leiden vaak niet tot structurele verandering. Het kan ook anders…
Personeel

Reisbereidheid verpleegkundigen nauwelijks meegenomen in analyse gevolgen volumenormen kanker

In de impactanalyse van adviesbureau SiRM naar de gevolgen van de verhoging van volumenormen voor vijf kankerbehandelingen en twee vaatchirurgische ingrepen is de reisbereidheid van zorgmedewerkers niet serieus onderzocht. Door de volumenormen verschuiven sommige verrichtingen naar andere ziekenhuizen, waardoor medewerkers ook moeten schuiven.
Personeel

Invoeren verpleegkundig zeggenschap: ‘grootste valkuil is dit halfslachtig te doen’

Christ-Jan Danen, bestuurder bij Thuiszorg West-Brabant (TWB) besloot senior-wijkverpleegkundigen echt aan het roer te zetten. Dat ging niet zonder slag of stoot, maar oplossingen waren er altijd. 
Ziekenhuiszorg

‘AI is ondersteunend, niet leidend’

Al tijdens haar geneeskundebachelor startte Sara Ben Hmido (21) met haar onderzoek naar een AI-model dat chirurgische complicaties voorspelt. Eén jaar na dato is het voorspellingsmodel live en een wereldprimeur. “Deze aanpak verhoogt de patiëntveiligheid en verlaagt de zorgkosten.”
Kwaliteit
Discussie

Poll-uitslag: Dit is waarover het moet gaan in 2025

Niet praten en schrijven, maar “echt gaan doen en borgen dat we dat blijven doen”, aldus een ziekenhuis-ceo
Eerstelijnszorg
Sophie Brühl, oprichter van Buurtdokters.

Opinie: Minder administratielast? Maak de AGB-code van huisartsen overdraagbaar

Kan Fleur Agema haar belofte om de administratielast te halveren voor 2030 waarmaken? Sophie Brühl, huisarts en medeoprichter van Buurtdokers, vraagt het zich af. "Ik hoop van harte dat mevrouw Agema haar doelstelling behaalt. Daarom adviseer ik haar bij laaghangende fruit te beginnen." De AGB-code staat bovenaan de lijst.

Over kwaliteit

Kwaliteit in verschillende zorgsectoren

Overal in de zorg is men druk bezig met het verbeteren van kwaliteit. Zo proberen ziekenhuisbestuurders in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van de behandelingen. Zorgverzekeraars gebruiken kwaliteitsgegevens bij de zorginkoop.

Lees meer

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen proberen in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van hun behandelingen. Zij gebruiken hiervoor uitkomstindicatoren.

Kwaliteitsbeleid

DICA, het Dutch Institute for Clinial Auditing ‘maakt de kwaliteit van zorg inzichtelijk met betrouwbare vergelijkingen en analyses’. Het instituut is opgericht in 2009 en begon met hoofdzakelijk registraties voor verschillende kankersoorten. Inmiddels zijn er 21 registraties voor meerdere disciplines en diverse aandoeningen. Ziekenhuizen krijgen inzicht in het succes en de kosten van behandelingen en kunnen hun zorg direct aanpassen. DICA is een samenwerkingsverband van specialisten, patiënten en zorgverzekeraars. DICA meet feedback van patiënten met Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs). Eerst moesten ziekenhuizen hun registraties zelf betalen, maar in 2017 nemen de zorgverzekeraars de bekostiging over. De registraties hebben al geleid tot opvallende successen: zo daalde de sterfte na darmkanker van 6 naar 2 procent en liep de peri-operatieve sterfte bij alvleesklierkanker terug van 5 naar 4 procent.

Een ander initiatief is Meetbaar Beter. Dit is een programma van aangesloten hartcentra dat werkt aan de verbetering van de kwaliteit en transparantie van hartzorg. Meetbaar Beter gebruikt daarvoor ‘patiëntrelevante’ uitkomstindicatoren. Er doen veertien hartcentra mee en vijf interventiecentra. Zij passen de gegevens toe in hun kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit meten in de vvt

Sinds de verschijning van de zwarte lijst met verpleeghuizen is er veel te doen over de kwaliteit van verpleeghuizen. Voor de verbetering hiervan heeft staatssecretaris Martin van Rijn 435 miljoen euro uitgetrokken. Maar hoe meet je kwaliteit van verpleeghuiszorg? Het kwaliteitskader verpleeghuiszorg moet hierbij helpen. Hiermee zijn zorgaanbieders verplicht om kwaliteitsinformatie over het functioneren van hun instelling aan te leveren. Het kwaliteitskader bevat geen harde bezettingsnorm. In het kader staat dat er voldoende personeel moet zijn met de juiste kennis en kunde. Dat zou, afhankelijk ook van de zorgbehoefte, een op acht maar ook twee op acht bewoners kunnen zijn. De basis van de kwaliteitsstandaard is het leveren van maatwerk en van elkaar leren.

Kwaliteit meten in de ggz

Het gebruik van Routine Outcome Measurement-vragenlijsten (ROM) biedt behandelaren en patiënten informatie over de effectiviteit van behandeling.

Zorginstituut Nederland

Het Zorginstituut stelt standaarden vast voor de kwaliteit van zorg. Jan Kremer is voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. Op de meerjarenagenda zet het instituut een overzicht van kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten die voorrang hebben. Dit zijn zorgvormen en aandoeningen waarmee veel mensen te maken hebben, of onderwerpen die zorgprofessionals zelf urgent vinden. In eerste instantie moeten zorgpartijen zelf door goed samen te werken een kwaliteitsstandaard ontwikkelen. Lukt dat niet, dan kan het Zorginstituut zijn doorzettingsmacht gebruiken en zelf de standaard vaststellen. Dat gebeurde bij de zorgstandaard geboortezorg waar het overleg over de zorgstandaard na twee en een half jaar onderhandelen, klapte. Het Zorginstituut zette ook door bij de zorgstandaard intensive care en bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.

Uitgelicht congres

Masterclass Toezichthouders in de zorg van nu

Villa Heidebad

Congres Duurzame en circulaire zorg 2025

Kas

Masterclass de Dokter en de Dood 

Congres Formele en informele zorg

Van der Valk