Kwaliteit

Ziekenhuiszorg

Focuskliniek nieuw strijdtoneel in gevecht om planbare patiënt

Medisch specialisten trekken met focusklinieken meer ‘ziekenhuismacht’ naar zich toe. Op twee plaatsen nemen ze in een duo-bestuur samen met de raad van bestuur de beslissingen over deze ziekenhuis-zbc’s. Zo hopen ze de planbare zorg voor het ziekenhuis te behouden.
Kwaliteit

Verzekeraars stellen declaratiedata beschikbaar aan cardiologen

De Nederlandse Hart Registratie (NHR) heeft in overleg met Zorgverzekeraars Nederland declaratiedata over dotterbehandelingen van Vektis geanalyseerd om meer inzicht te geven over de kwaliteit van deze zorg. Het is de eerste keer dat verzekeraars en een kwaliteitsregistratie-organisatie samen kwaliteitsindicatoren maken. 
Kwaliteit

Te vroeg gejuicht

Na veertien jaar systeemapenkooien leek het afgelopen zomer zover: dankzij een nieuwe betaaltitel kunnen specialisten ouderengeneeskunde tijdelijk eerstelijnszorg overnemen. In 2025 blijken zorgverzekeraars echter alleen zorg van de vier MESO-praktijken in te kopen.
Kwaliteit
LUMC, Douwe Biesma,

Opinie | Vaker en korter opleiden voor up-to-date kennis

Kennis veroudert snel. Dertig jaar teren op zes jaar leren is een illusie. Nieuwe vormen van diagnostiek en behandeling krijg je echt niet in de vingers door alleen congressen te volgen. Daarom zou je volgens Douwe Biesma, bestuursvoorzitter van het LUMC voor een langere periode terug moeten naar een opleidingsinstituut.
Kwaliteit

Generiek Kompas leidt tot grote verschillen in kwaliteitsverslagen ouderenzorg

Er zijn grote verschillen tussen de zogenoemde kwaliteitsbeelden, die ouderenzorgorganisaties hebben gemaakt naar aanleiding van het Generiek Kompas. Dat is precies waar Patiëntenfederatie Nederland bang voor was.
Kwaliteit
Proces verbeteren

Rogier van der Hooft (CZ): ‘We zijn chagrijnig op onszelf’

De interne bedrijfsprocessen bij CZ zijn voor verbetering vatbaar. Dat zegt bestuurder zorg Rogier van der Hooft van CZ in reactie op het verscherpt toezicht van de NZa. “We hebben alle focus gelegd op de wachttijden.” 
Op de foto: CNO Wendy Ooms

Zo halveert TWB de regeldruk bij intakes in de wijkverpleging

Praktijkvariatie, bureaucratische rompslomp en afnemend werkplezier. Redenen voor Thuiszorg West-Brabant (TWB) om het intakeproces in de wijkverpleging op de schop te gooien. De komst van de digitale intaketool blijkt een succes.
Kwaliteit

Expert Helen Bevan: zo maak je een succes van grote zorgtransities

Zonder sociale en culturele componenten, de verbinding met mensen die het echte werk doen, zijn grote zorgtransities gedoemd te mislukken, stelt veranderingsexpert Helen Bevan. “We leggen in de zorg vaak, vanuit de allerbeste bedoelingen, veranderingen top-down op, maar zo ontnemen we mensen hun eigen veranderkracht.”
Passende zorg

Terecht | Het zelfbeschikkingsrecht en de wens van de patiënt

Patiënten of hun vertegenwoordigers lijken minder ontvankelijk te zijn voor medisch inhoudelijke argumenten en weigeren zelfs medisch noodzakelijke behandelingen. Tegelijkertijd worden patiënten steeds veeleisender en willen zij conform hun eigen wensen behandeld worden. Dit kan leiden tot juridische procedures.

Over kwaliteit

Kwaliteit in verschillende zorgsectoren

Overal in de zorg is men druk bezig met het verbeteren van kwaliteit. Zo proberen ziekenhuisbestuurders in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van de behandelingen. Zorgverzekeraars gebruiken kwaliteitsgegevens bij de zorginkoop.

Lees meer

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen proberen in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van hun behandelingen. Zij gebruiken hiervoor uitkomstindicatoren.

Kwaliteitsbeleid

DICA, het Dutch Institute for Clinial Auditing ‘maakt de kwaliteit van zorg inzichtelijk met betrouwbare vergelijkingen en analyses’. Het instituut is opgericht in 2009 en begon met hoofdzakelijk registraties voor verschillende kankersoorten. Inmiddels zijn er 21 registraties voor meerdere disciplines en diverse aandoeningen. Ziekenhuizen krijgen inzicht in het succes en de kosten van behandelingen en kunnen hun zorg direct aanpassen. DICA is een samenwerkingsverband van specialisten, patiënten en zorgverzekeraars. DICA meet feedback van patiënten met Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs). Eerst moesten ziekenhuizen hun registraties zelf betalen, maar in 2017 nemen de zorgverzekeraars de bekostiging over. De registraties hebben al geleid tot opvallende successen: zo daalde de sterfte na darmkanker van 6 naar 2 procent en liep de peri-operatieve sterfte bij alvleesklierkanker terug van 5 naar 4 procent.

Een ander initiatief is Meetbaar Beter. Dit is een programma van aangesloten hartcentra dat werkt aan de verbetering van de kwaliteit en transparantie van hartzorg. Meetbaar Beter gebruikt daarvoor ‘patiëntrelevante’ uitkomstindicatoren. Er doen veertien hartcentra mee en vijf interventiecentra. Zij passen de gegevens toe in hun kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit meten in de vvt

Sinds de verschijning van de zwarte lijst met verpleeghuizen is er veel te doen over de kwaliteit van verpleeghuizen. Voor de verbetering hiervan heeft staatssecretaris Martin van Rijn 435 miljoen euro uitgetrokken. Maar hoe meet je kwaliteit van verpleeghuiszorg? Het kwaliteitskader verpleeghuiszorg moet hierbij helpen. Hiermee zijn zorgaanbieders verplicht om kwaliteitsinformatie over het functioneren van hun instelling aan te leveren. Het kwaliteitskader bevat geen harde bezettingsnorm. In het kader staat dat er voldoende personeel moet zijn met de juiste kennis en kunde. Dat zou, afhankelijk ook van de zorgbehoefte, een op acht maar ook twee op acht bewoners kunnen zijn. De basis van de kwaliteitsstandaard is het leveren van maatwerk en van elkaar leren.

Kwaliteit meten in de ggz

Het gebruik van Routine Outcome Measurement-vragenlijsten (ROM) biedt behandelaren en patiënten informatie over de effectiviteit van behandeling.

Zorginstituut Nederland

Het Zorginstituut stelt standaarden vast voor de kwaliteit van zorg. Jan Kremer is voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. Op de meerjarenagenda zet het instituut een overzicht van kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten die voorrang hebben. Dit zijn zorgvormen en aandoeningen waarmee veel mensen te maken hebben, of onderwerpen die zorgprofessionals zelf urgent vinden. In eerste instantie moeten zorgpartijen zelf door goed samen te werken een kwaliteitsstandaard ontwikkelen. Lukt dat niet, dan kan het Zorginstituut zijn doorzettingsmacht gebruiken en zelf de standaard vaststellen. Dat gebeurde bij de zorgstandaard geboortezorg waar het overleg over de zorgstandaard na twee en een half jaar onderhandelen, klapte. Het Zorginstituut zette ook door bij de zorgstandaard intensive care en bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.

Uitgelicht congres

Zorg & Vastgoed congres 2025

Masterclass NieuweZorg

Advanced Program Zorgmanagement

Nyenrode Business Universiteit

Collegereeks Management in de zorg

Nyenrode Business Universiteit