Kwaliteit

Kwaliteit

Expert Helen Bevan: zo maak je een succes van grote zorgtransities

Zonder sociale en culturele componenten, de verbinding met mensen die het echte werk doen, zijn grote zorgtransities gedoemd te mislukken, stelt veranderingsexpert Helen Bevan. “We leggen in de zorg vaak, vanuit de allerbeste bedoelingen, veranderingen top-down op, maar zo ontnemen we mensen hun eigen veranderkracht.”
Passende zorg

Terecht | Het zelfbeschikkingsrecht en de wens van de patiënt

Patiënten of hun vertegenwoordigers lijken minder ontvankelijk te zijn voor medisch inhoudelijke argumenten en weigeren zelfs medisch noodzakelijke behandelingen. Tegelijkertijd worden patiënten steeds veeleisender en willen zij conform hun eigen wensen behandeld worden. Dit kan leiden tot juridische procedures.
Passende zorg

Opinie | We komen alleen verder als we durven een nieuw perspectief te schetsen

Verpleegkundig specialist en lid van de Jonge Zorg Gezanten Sabine op ’t Hoog bedacht met collega’s een toonbeeld van passende zorg: ‘IC zonder muren’. Passende bekostiging ontbreekt echter. Op ’t Hoog roept andere zorgprofessionals op om door te gaan met goede voorbeelden, zodat steeds duidelijker wordt hoe zorg in de praktijk past. “Dat laat zien hoe we een financieel stelsel opnieuw kaders kunnen bieden.”
Verpleging en verzorging

Opinie | Zonder borging van kansrijke projecten verspillen we waardevolle tijd

Veertien jaar na de start van zorginnovatie MESO, een project van specialist ouderengeneeskunde Ester Bertholet, zijn de borging en opschaling nog steeds niet gerealiseerd. Hiermee verspillen we volgens Ien van Doormalen waardevolle tijd en stokt de ontwikkeling van waardevolle initiatieven. 
Personeel
Netwerk 660 440

KPMG: ggz-alternatief voor uitzendbureaus is interessant voor veel regio’s

Een ‘flexibele schil’ oprichten is “voor alle zorgsectoren” in de grootstedelijke regio’s een “interessante optie”. Dat zegt directeur Zorg bij adviesbureau KPMG, Jeroen Niehuis. KPMG adviseert bij het initiatief van de ggz-instellingen in West- en midden Nederland, die samen een uitzendbureau willen beginnen. Dat uitzendbureau heet ‘Van de Zorg, Voor de Zorg’ en gaat eind dit jaar van start.
Personeel
Op de afbeelding: verschillende kleurrijke illustraties van 'zogenaamde' medewerkers in de zorg

Grote ggz-instellingen bezig met oprichting eigen uitzendbureau

De ggz-instellingen in west- en midden Nederland willen samen een uitzend/detacheringsbureau oprichten om te concurreren met de commerciële uitzend- en detacheringsbureaus. Met een btw-vrijstelling en zonder winstmarge kunnen de ggz-organisaties op die manier flexkrachten 40 à 70 procent goedkoper inhuren.
Duurzaamheid
Zorgorganisaties kunnen met de Milieuthermometer Zorg de niveaus brons, zilver of goud behalen

Vijf vragen over de nieuwe Milieuthermometer Zorg

De nieuwste inzichten borgen en van best practices de standaard maken. Dat beoogt de vernieuwde Milieuthermometer Zorg. “Met het instrument stappen zorgorganisaties op een rijdende trein en handelen ze in lijn met de Green Deal Duurzame Zorg 3.0”, aldus MPZ-adviseur Judith de Bree.
Ziekenhuiszorg

Patiëntenorganisatie: ziekenhuis moet volumenormen bij kanker ruim overtreffen

NFK heeft aan de overlegtafel over concentratie en spreiding gepleit voor volumenormen voor een minimaal aantal patiënten, naast minimale normen voor het aantal interventies. Dat zou weliswaar resulteren in hogere volumenormen, maar wel de perverse prikkels uit het systeem halen. Het voorstel haalde het niet. "Als we dan toch werken met alleen interventienormen, is de ideale situatie dat ziekenhuizen de interventie veel vaker dan de norm voorschrijft uitvoeren."
Tech

Amstelring boekt succes met beeldzorg bij dementie

Eigen onderzoek bij de Amsterdamse ouderenzorgorganisatie laat positieve effecten zien van beeldzorg bij cliënten met dementie.
Ziekenhuiszorg

Concentratie van ziekenhuiszorg mag niet ten koste gaan van kwetsbaren

Voorzitter van de raad van bestuur Edwin van der Meer van het BovenIJ in Amsterdam-Noord mengt zich in de discussie over spreiding en concentratie van zorg door aandacht te vragen voor patiënten voor wie het financieel lastig is om verder te reizen voor zorg.

Over kwaliteit

Kwaliteit in verschillende zorgsectoren

Overal in de zorg is men druk bezig met het verbeteren van kwaliteit. Zo proberen ziekenhuisbestuurders in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van de behandelingen. Zorgverzekeraars gebruiken kwaliteitsgegevens bij de zorginkoop.

Lees meer

Ziekenhuizen

Ziekenhuizen proberen in hun kwaliteitsbeleid meer gegevens te verzamelen over de uitkomsten van hun behandelingen. Zij gebruiken hiervoor uitkomstindicatoren.

Kwaliteitsbeleid

DICA, het Dutch Institute for Clinial Auditing ‘maakt de kwaliteit van zorg inzichtelijk met betrouwbare vergelijkingen en analyses’. Het instituut is opgericht in 2009 en begon met hoofdzakelijk registraties voor verschillende kankersoorten. Inmiddels zijn er 21 registraties voor meerdere disciplines en diverse aandoeningen. Ziekenhuizen krijgen inzicht in het succes en de kosten van behandelingen en kunnen hun zorg direct aanpassen. DICA is een samenwerkingsverband van specialisten, patiënten en zorgverzekeraars. DICA meet feedback van patiënten met Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs). Eerst moesten ziekenhuizen hun registraties zelf betalen, maar in 2017 nemen de zorgverzekeraars de bekostiging over. De registraties hebben al geleid tot opvallende successen: zo daalde de sterfte na darmkanker van 6 naar 2 procent en liep de peri-operatieve sterfte bij alvleesklierkanker terug van 5 naar 4 procent.

Een ander initiatief is Meetbaar Beter. Dit is een programma van aangesloten hartcentra dat werkt aan de verbetering van de kwaliteit en transparantie van hartzorg. Meetbaar Beter gebruikt daarvoor ‘patiëntrelevante’ uitkomstindicatoren. Er doen veertien hartcentra mee en vijf interventiecentra. Zij passen de gegevens toe in hun kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit meten in de vvt

Sinds de verschijning van de zwarte lijst met verpleeghuizen is er veel te doen over de kwaliteit van verpleeghuizen. Voor de verbetering hiervan heeft staatssecretaris Martin van Rijn 435 miljoen euro uitgetrokken. Maar hoe meet je kwaliteit van verpleeghuiszorg? Het kwaliteitskader verpleeghuiszorg moet hierbij helpen. Hiermee zijn zorgaanbieders verplicht om kwaliteitsinformatie over het functioneren van hun instelling aan te leveren. Het kwaliteitskader bevat geen harde bezettingsnorm. In het kader staat dat er voldoende personeel moet zijn met de juiste kennis en kunde. Dat zou, afhankelijk ook van de zorgbehoefte, een op acht maar ook twee op acht bewoners kunnen zijn. De basis van de kwaliteitsstandaard is het leveren van maatwerk en van elkaar leren.

Kwaliteit meten in de ggz

Het gebruik van Routine Outcome Measurement-vragenlijsten (ROM) biedt behandelaren en patiënten informatie over de effectiviteit van behandeling.

Zorginstituut Nederland

Het Zorginstituut stelt standaarden vast voor de kwaliteit van zorg. Jan Kremer is voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. Op de meerjarenagenda zet het instituut een overzicht van kwaliteitsstandaarden, informatiestandaarden en meetinstrumenten die voorrang hebben. Dit zijn zorgvormen en aandoeningen waarmee veel mensen te maken hebben, of onderwerpen die zorgprofessionals zelf urgent vinden. In eerste instantie moeten zorgpartijen zelf door goed samen te werken een kwaliteitsstandaard ontwikkelen. Lukt dat niet, dan kan het Zorginstituut zijn doorzettingsmacht gebruiken en zelf de standaard vaststellen. Dat gebeurde bij de zorgstandaard geboortezorg waar het overleg over de zorgstandaard na twee en een half jaar onderhandelen, klapte. Het Zorginstituut zette ook door bij de zorgstandaard intensive care en bij het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.

Uitgelicht congres

Oplossingen voor de krappe arbeidsmarkt

Van der Valk Hotel Utrecht

Masterclass Capaciteitsplanning in de zorg

Internationale School voor Wijsbegeerte

Passende ouderenzorg

Van der Valk Utrecht

Masterclass Toezichthouders in de zorg van nu

Villa Heidebad